Dagens PS

Leverantör i bilbranschen vill bort från Kina

Kinesisk brytning
Vanligen köper bilbranschens aktörer sina starka magneter från dagbrott och gruvor i Kina, likt det här. (Foto: Chinatopix via AP/TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 20 apr. 2022Publicerad: 20 apr. 2022

Den tyska bildelsleverantören Schaeffler har skrivit på ett avtal med norska REEtec om sällsynta jordartsmetaller, skriver Reuters. Det är den första aktören i den europeiska bilbranschen som gör så. Tanken är att bli mindre beroende av Kina.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Europeiska företag brukar inte köpa in sällsynta jordartsmetaller från Europa, men EU vill nu uppmuntra till att man tar fram och säljer dem inom unionen. Detta för att minska beroendet av Kina.

De sällsynta jordartsmetallerna kan användas för att tillverka starka magneter för användning i elmotorer, elektriska generatorer i kraftverk och katalysatorer i kemiska reaktioner, exempelvis i raffinaderier inom oljeindustrin.

ANNONS

De förekommer också i bränsleceller och vissa specialiserade batterier.

Hur stor affären Schaeffler och REEtec är har ingen av dem velat offentliggöra, men Schaeffler uppger att man genom avtalet kommer att öka sin tillverkning avsevärt.

Bilbranschen behöver metallerna

”Det är därför, när det kommer till sällsynta jordartsmetaller, som vi behöver kompetenta partners, inte bara genom den vanliga kinesiska leveranskedjan, vi behöver en lokal leverantör i Europa”, säger Schaefflers verksamhetschef Andreas Schick.

Biltillverkare och deras underleverantörer har sedan tidigare säkrat många avtal vad gäller huvudkomponenterna i litiumjonbatterier. Många har därmed undersökt möjligheterna vad gäller kobolt, litium och nickel. Men när det gäller sällsynta jordartsmetaller har intresset varit mindre, trots att även dessa används i bilmotorer.

Föregångarna är General Motors, som förra året tecknade avtal för magneter gjorda av sällsynta jordartsmetaller från USA.

EU, Storbritannien och USA försöker nu gemensamt att göra sig av med beroendet av Kina för att bilbranschen där ska få ut sina fordon på marknaden.

ANNONS

De sällsynta jordartsmetallerna är egentligen inte särskilt sällsynta, men att framställa dem kan kräva bearbetning som är giftig. Det norska bolaget REEtec har hittat ett mindre förorenande sätt att framställa metallerna. Råmaterialet bolaget använder kommer från Kanada.

Läs också:

Magnetfri motor utan sällsynta jordartsmetaller
Energifonder marknadens vinnare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål. ”Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i […]