Tekniken anses vara framtiden, men vägen dit är besvärlig. Nu raggar två av Sveriges profilerade bolag inom nya odlingsformer nya pengar.
Lång väg till svarta siffror för gröna bolag
Mest läst i kategorin
Salladen och grönsakerna blomstrar. Det gör inte affärerna.
Så kan man sammanfatta läget för en stor mängd av de företag som arbetar med stadsodlingar, butiksodlingar, akvaponi och olika former av vertikalodlingar.
Teknikerna trendar men samtliga företag inom sektorn har svårt att ens närma sig lönsamhet – av flera skäl.
Låga volymer är en, extremt energikrävande teknik en annan, prisnivåer som ännu inte attraherar den stora mängden konsumenter en tredje.
Vill dra in 80 miljoner
Nu går Agtira, gammalt i gården, och startat som Peckas naturodlingar, ut i en företrädesemission av units där man ska dra in cirka 80 miljoner kronor i nytt kapital.
Samtidigt har man avtalat om krediter på totalt cirka23 miljoner kronor.
”Ett av de primära syftena med emissionen är naturligtvis att färdigställa vår produktionsanläggning hos vår kund Ica Maxi i Haninge. Vidare ger emissionen oss möjlighet att fortsätta vår kommersiella utrullning i Sverige i en fortsatt hög takt”, säger Erik Jonuks, nytillträdd vd som började sitt jobb det olycksbådande datumet 11 september.
Senaste nytt
”Viktigt steg”
”Med stöd av emissionen kommer vi även att göra en teknisk uppgradering av vår produktionsanläggning i Härnösand. Detta kommer att leda till en ökning av produktiviteten, vilket i sin tur utgör ett viktigt steg i vårt mål att uppnå lönsamhet”, förklarar Jonuks.
Byter namn och vd
Vertikalodlaren Ljusgårda, som odlar sallad, byter också vd men dessutom namn.
Efter ett år som vd får Magnus Agervald lämna vd-stolen som grundaren Andreas Wilhelmsson återtar.
Samtidigt har bolaget bytt namn till Supernormal Greens.
“Vi vill finnas på fler marknader framöver, och då behöver vi ett engelskspråkigt varumärke som samtidigt förmedlar att vi är lokala”, säger bolagets kommersiella chef Daniel Schröder till Breakit.
Intresse för gröna bolag
”Vi har fått intresse från andra länder men sedan är det ju också ett annat marknadsläge. Ska vi gå in i ett nytt land så kostar det pengar. Men där det finns intresse och finansieringsmöjligheter vill även vi finnas,” säger grundaren Andreas Wilhelmsson.
Ljusgårda/Supernormal Greens har hittills tagit in 400 miljoner kronor i riskkapital.
Stora siffror och stora planer.
Dock har verkligheten inte hunnit med i samma takt.
Förra året gick Supernormal Greens från ett resultat på minus 72 miljoner kronor till minus 100 miljoner kronor.
Nettoomsättningen stannade vid 12 miljoner kronor, att jämföra med 8 miljoner kronor året innan.
För 2023 har man skruvat ned försäljningsprognosen från 60 till 30 miljoner kronor.
Läs mer om gröna bolag:
AI tredubblar volymen – av sallad
Fiskbajs – otippad räddare i nöden
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.