Dagens PS

Lång väg till svarta siffror för gröna bolag

gröna bolag
Salladen och grönsakerna blomstrar, men inte affärerna. Så kan man sammanfatta läget för en stor mängd gröna bolag. (Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 sep. 2023Publicerad: 28 sep. 2023

Tekniken anses vara framtiden, men vägen dit är besvärlig. Nu raggar två av Sveriges profilerade bolag inom nya odlingsformer nya pengar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Salladen och grönsakerna blomstrar. Det gör inte affärerna.

Så kan man sammanfatta läget för en stor mängd av de företag som arbetar med stadsodlingar, butiksodlingar, akvaponi och olika former av vertikalodlingar.

Teknikerna trendar men samtliga företag inom sektorn har svårt att ens närma sig lönsamhet – av flera skäl.

Låga volymer är en, extremt energikrävande teknik en annan, prisnivåer som ännu inte attraherar den stora mängden konsumenter en tredje.

Vill dra in 80 miljoner

Nu går Agtira, gammalt i gården, och startat som Peckas naturodlingar, ut i en företrädesemission av units där man ska dra in cirka 80 miljoner kronor i nytt kapital.

Samtidigt har man avtalat om krediter på totalt cirka23 miljoner kronor.

”Ett av de primära syftena med emissionen är naturligtvis att färdigställa vår produktionsanläggning hos vår kund Ica Maxi i Haninge. Vidare ger emissionen oss möjlighet att fortsätta vår kommersiella utrullning i Sverige i en fortsatt hög takt”, säger Erik Jonuks, nytillträdd vd som började sitt jobb det olycksbådande datumet 11 september.

ANNONS

Senaste nytt

”Viktigt steg”

ANNONS

”Med stöd av emissionen kommer vi även att göra en teknisk uppgradering av vår produktionsanläggning i Härnösand. Detta kommer att leda till en ökning av produktiviteten, vilket i sin tur utgör ett viktigt steg i vårt mål att uppnå lönsamhet”, förklarar Jonuks.

Byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda, som odlar sallad, byter också vd men dessutom namn.

Efter ett år som vd får Magnus Agervald lämna vd-stolen som grundaren Andreas Wilhelmsson återtar.

Samtidigt har bolaget bytt namn till Supernormal Greens.

“Vi vill finnas på fler marknader framöver, och då behöver vi ett engelskspråkigt varumärke som samtidigt förmedlar att vi är lokala”, säger bolagets kommersiella chef Daniel Schröder till Breakit.

Intresse för gröna bolag

”Vi har fått intresse från andra länder men sedan är det ju också ett annat marknadsläge. Ska vi gå in i ett nytt land så kostar det pengar. Men där det finns intresse och finansieringsmöjligheter vill även vi finnas,” säger grundaren Andreas Wilhelmsson.

Ljusgårda/Supernormal Greens har hittills tagit in 400 miljoner kronor i riskkapital.

ANNONS

Stora siffror och stora planer.

Dock har verkligheten inte hunnit med i samma takt.

Förra året gick Supernormal Greens från ett resultat på minus 72 miljoner kronor till minus 100 miljoner kronor.

Nettoomsättningen stannade vid 12 miljoner kronor, att jämföra med 8 miljoner kronor året innan.

För 2023 har man skruvat ned försäljningsprognosen från 60 till 30 miljoner kronor.

Läs mer om gröna bolag:

AI tredubblar volymen – av sallad

Fiskbajs – otippad räddare i nöden

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS