Dagens PS

Klimatprotester riktas mot privatjets – saktar ner ekonomin

privatjets
Privatjets fortsätter att gasa på och biolagen betalar gärna för det. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 01 dec. 2022Publicerad: 01 dec. 2022

Många klimatprotester har på sistone riktats mot den privata flygbranschen, där privatjets pekas ut som stora miljöbovar. Att sakta ner branschen kan dock få stora ekonomiska konsekvenser, men även för utvecklingen av hållbara tekniker. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygbranschen, och i synnerhet då den privata som flyger personer som är villiga att betala stora summor kors och tvärs över världen, har pekats ut som en stor utsläppare och klimatbov.

På sistone, i synnerhet sedan ytterligare ett misslyckande vid ett klimatmöte – denna gång vid COP27 i Egypten – och där det stod klart att många av deltagarna hade kommit dit i privatjet, har aktivister riktas sin ilska mot branschen i allt större skala. Senaste exemplet är en grupp aktivister som i helgen limmade fast sig vid startbanan på Berlins Brandenburg och därmed stängde ner flygplatsen i timmar.

Skapar störningar för ekonomin

Sådana störningar skapar problem i de ekonomiska kedjorna, som om världen redan inte hade tillräckligt med flaskhalsar i leveranskedjorna. Genom pandemin var det allt fler som började använda privatjets, och att det skulle röra sig enbart om rika och berömda stämmer inte längre, utan numera är det många affärsmän som vill hinna med sina möten som flyger privat, berättar Robb Report. 

Och det är inga småpengar industrin drar in. Enligt European Business Aviation Association (EBAA) drar privata flygresor in 87 miljarder dollar till den europeiska ekonomin, genom knappt 4 000 registrerade affärsjetflygplan i Europa.

“De flesta av dessa resenärer är företagschefer som försöker göra affärsaffärer och bidra till ekonomin”, säger Roman Kok, EBAA: s talesperson.

Privatjets leder samtidigt omställningen

Samtidigt som bolagen givetvis vill tjäna pengar så leder de också omställningen till mer hållbara flygplan menar Roman Kok.

Så alla stopp slår inte bara till mot ekonomin utan även mot innovationen inom branschen säger han.

ANNONS

Det kommer dock dröja många år innan bland annat elektriska jetplan tar över flygplatserna och fram tills dess kan det istället bli aktuellt att länder inför högre skatter på flygbränsle, som Frankrike gör redan nästa år, genom att minska subventionerna.

Läs även: Ryssar betalar rekordsummor för privatjets – flyr landet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS