Dagens PS

Hållbarhetsreklam får rejäl uppsträckning

marknadföring hållbarhet luddig vilseledande
Konsumentverket gör tummen ner för hållbarhetsreklamen. Gör om, gör rätt, kräver myndigheten. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 apr. 2021Publicerad: 11 apr. 2021

Konsumenterna riskerar att vilseledas när företag trummar ut luddiga budskap som “klimatneutral” och “klimatkompenserad” i sin marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Begreppen är otydliga och oprecisa och riskerar att vilseleda konsumenter, slår Konsumentverket fast, skriver Aktuell Hållbarhet.

Myndigheten konstaterar att ord som klimatneutral och klimatkompenserad används flitigt i företagens reklam, men begreppen är intetsägande och behöver förtydligas med produkternas miljöfördelar och dess begränsningar.

Konsumentverket vill genom domstolspraxis att regelverket på området stramas upp.

“Det är inte bra om resultatet blir att färre företag vågar prata om sitt klimatarbete, för att nå klimatmålen behöver vi fler företag som både gör och pratar mer om klimatfrågorna. Därför önskar jag att Konsumentverket framöver gör det lättare för företag att göra rätt och visar exempel på rätt sätt att kommunicera”, säger Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers, till Aktuell Hållbarhet, där han dock välkomnar kravet på att hållbarhetsbegreppen blir tydligare.

Läs även: Inga fonder klarar hållbarhetskriterier »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]