Flyget ska ställa om till “netto noll” koldioxidutsläpp 2050 – men branschens bränsleplan sågas av miljöorganisationen New Weather Institute som kallar det “greenwashing”.
Flygets bränsleplan anmäls och sågas: "Greenwashing"
Mest läst i kategorin
I veckan ska flygbranschen diskutera framtidens bränslen, då International Air Transport Association (IATA) anordnar sin konferens Aviation Energy Forum i München, Tyskland.
På agendan står bland annat att utveckla en resolution som röstades igenom under fjolåret om att flygbranschen ska nå “netto noll” koldioxidutsläpp till 2050 för att leva upp till Parisavtalets mål om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader celsius över förindustriella nivåer.
Bränsleplan en “paj i himlen”
Men de nya målen imponerar inte på miljörörelsen – tankesmedjan New Weather Institute släpper i stället en rapport som hårt kritiserar påståendena om netto noll-utsläpp och anmäler samtidigt IATA till den svenska Reklamombudsmannen, då de menar att flygbranschens påståenden är ett brott mot ICC:s Advertising and Market Communiation Code.
“Det är inget annat än ett bländande fall av vad klimataktivisten Greta Thunberg minnesvärt kallade ‘bla bla bla’, på COP26 i Glasgow”, skriver organisationen i sin rapport “Pie in the Sky” – en uttryck på engelska från en sång från den amerikansk-svenske fackföreningsledaren Joe Hill, som kritiserade frälsningsarmén för att fokusera på frälsning i stället för hunger – de fattiga kunde få paj i himlen när de dör i stället.
“IATA-resolutionen som antogs 2021 har ingen relevans för Parisavtalet 2015. Det är inte ens avlägset anpassat till det, och består av vagt och vilseledande språk, tydligen formulerat för att underbygga industrins greenwashing istället för på riktigt förändra”, skriver New Weather Institute.
Rapporten är författad av Gunnar Lind, som tills februari 2021 var politiskt sakkunnig hos dåvarande klimat- och miljöminister och vice statsminister Isabella Lövin (MP).
Kräver 449 miljarder liter biobränsle
IATA kritiseras bland annat för att “netto noll” inte behöver betyda att man reducerar några utsläpp, utan ska “kompenseras” på annat vis till 2035.
Därefter ska de fossila bränslena bytas ut mot biobränslen till 2050. Samtidigt räknar IATA med att flyget mer än fördubblas till samma år, vilket skulle innebära att flygbranschen behöver 449 miljarder liter biobränsle, mer än tre gånger så mycket som den totala globala produktionen i dag – vilket är helt orealistiskt enligt rapporten.
“Resolutionen och planen för hur den ska genomföras, återspeglar inte ett seriöst försök att bringa luftfarten i linje med vetenskapliga fakta om klimatförändringar och inverkan som industrin har på vår planet. I stället är det greenwashing för att möjliggöra imperativet: tillväxt”, skriver man.
Läs även: Flyget lyfte rejält i Sverige i april
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.