EU-länderna har enats om en kompromiss som urvattnar de tidigare strängare utsläppsreglerna för fordon – men sista ordet är inte sagt.
EU backar från skärpta utsläppsregler för bilar
Mest läst i kategorin
Enligt Reuters kom det nya förslaget om svagare utsläppsregler från Spanien.
EU-länderna har kommit överens om att dessa regler ska gälla för fordonsutsläpp i stället för de skärpta krav på området som EU-kommissionen tidigare lagt fram, de så kallade Euro 7-reglerna.
Det är diplomatiska källor som berättar för nyhetsbyrån om överenskommelsen om svagare utsläppsgränser, pådrivit av åtta medlemsstater.
Euro 7 har fått kritik för att det tar resurser från elektrifieringen av fordonsflottan.
EU-reglerna för utsläpp har fått mycket kritik
En del biltillverkare hävdar att risken finns att tillverkningen av småbilar skrotas med regelverket och att det blir slutet för bilar med vanliga förbränningsmotorer.
Vad det nya förslaget om utsläppsregler innebär konkret är inte klarlagt, detaljerna ska klubbas på EU:s ministermöte på måndag och därefter ska EU-parlamentet och kommissionen diskutera innehållet och besluta om det.
Det utsläppsförslag som fanns på bordet men som nu har ändrats till en klenare version var redan föremål för kritik då gränserna för utsläpp av CO2, partiklar och kväveoxid ansågs för lågt satta.
Reuters uppger att den största förändringen i det förslag som nu manglats fram i EU av utsläppsreglerna är att genomförandet av förbudet mot bilar som släpper ut koldioxid förlängs till 30 månader i stället för 24 månader efter det att den nya förordningen trätt i kraft.
Läs även: EU-förbudet mot vanliga bränslebilar är nu klubbat Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.