Socialdemokraterna sällar sig nu till den skara partier som vill sänka reduktionsplikten. De vill dock bara göra det för dieseln.
De vill sänka reduktionsplikten – men bara delvis
Mest läst i kategorin
Den numera ständigt omdiskuterade reduktionsplikten har delat politiken i flera läger.
Den nu sittande regeringen har tillsammans med SD velat sänka reduktionsplikten till sex procent för både bensin och diesel, för att på så sätt få ned bränslepriset vid pump.
Nu sällar sig även Socialdemokraterna till skaran partier som vill förändra plikten. Men S vill behålla den på bensin och bara sänka den till 19 procent på dieselbränslet, mot dagens 30,5 procent.
Så funkar reduktionsplikten
I praktiken innebär reduktionsplikt att företag som säljer bensin och diesel måste medverka till att minska koldioxidutsläppen i Sverige, genom att blanda i dyrare biobränsle i både bensin och diesel.
Detta ger ett dyrare literpris, och har även andra rent tekniska effekter på motorerna.
Reduktionsplikten är direkt kopplad till de klimatmål som Sverige ska nå. Når inte Sverige som land de målen, väntar dryga miljardböter.
Socialdemokraterna presenterar även ett antal andra förslag i satsningen på “Sverigebränsle”, som de kallar den nya dieseln.
Bland annat genom att främja produktionen av biodrivmedel i Sverige, beräknar S att dieselpriset sänks med omkring fyra kronor litern vid pump.
Läs mer om:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.