Dagens PS

Billigare med el än diesel för tunga lastbilar

Elektriska lastbilar från Volvo. Forskning från Chalmers visar nu att att el kan vara billigare än diesel även för tunga transporter
Elektriska lastbilar från Volvo. Forskning från Chalmers visar nu att att el kan vara billigare än diesel även för tunga transporter. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 juni 2023Publicerad: 08 juni 2023

Hittills har det mest varit lätta fordon som ställt om från fossildrift till eldrift, men nu visar forskning att el kan vara billigare än diesel för tunga lastbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har hittills ansetts olönsamt att elektrifiera driften av tunga lastbilar som kör långa sträckor och eldrift har mest setts i personbilar och distributionsbilar, det skriver Forskning.se.

Batterierna tar för stor lastkapacitet

För tunga lastbilar som körs långa sträckor har den gröna omställningen gått sakta och uppfattningen är att de behöver stora batterier som tar så stor del av lastkapaciteten att eldrift blir olönsam.

Nu har dock forskare på Chamers funnit att el kan vara billigare än diesel även för dessa tunga transporter.

Kan göras kostnadseffektivt

“Vi har tittat på ett scenario där tunga lastbilar kör mellan Helsingborg och Stockholm. Vi har jämfört två olika batteristorlekar och två tänkbara priser på snabbladdning”, säger Johannes Karlsson till Forskning.se.

Han är forskare vid Chalmers tekniska högskola och berättar att forskarnas slutsats är att tunga transporter verkar kunna elektrifieras på ett kostnadseffektivt sätt.

“Med rätt batteristorlek bör det i många fall vara möjligt att elektrifiera de tunga lastbilarna så att kostnaden blir densamma eller lägre jämfört med om lastbilarna drivs av en dieselmotor”, säger han till Forskning.se.

Lastens vikt avgör storleken

ANNONS

Johannes Karlsson förklarar att vilket som är den bästa storleken på batteriet avgörs av tyngden på lasten, körmönster och priset på snabbladdning.

Han menar att ett realistiskt framtidsscenario är att lastbilar har olika batteristorlek. Forskarna hoppas att deras studie ska påskynda den gröna omställningen för tunga lastbilstransporter.

“Vi har visat att man kan elektrifiera en tung fordonsflotta på ett konstadseffektivt sätt. Det bör kunna leda till att företag verkligen vågar satsa på en omställning”, säger Chalmersforskaren Anders Grauers till Forskning.se.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Sverige bygger elmotorväg – första i världen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Guldfebern över i Tyskland?
Spela klippet
PS Studio

Guldfeber över i Tyskland? Nytt överraskande mönster 

17 nov. 2024
Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS