Indiska konglomeratet Tata ska bygga batterifabrik i Europa – frågan är bara var. Nu erbjuder Storbritannien mångmiljardbelopp i bidrag i kampen mot EU-landet Spanien.
Bidragskrig om batterifabrik – EU mot UK
Mest läst i kategorin
Nu ser det ut som om “det gröna kriget”, som Dagens PS tidigare rapporterat om, inte enbart handlar om vilken sida av Atlanten som ska få de enorma satsningarna – nu är striden inom Europa.
6,5 miljarder i bidrag
Den brittiska finansministern Jeremy Hunt erbjuder nu 500 miljoner pund (drygt 6,5 miljarder kronor) i bidrag till Jaguar Land Rovers ägare om man beslutar sig för att etablera den nya batterifabriken i Storbritannien uppger The Guardian på fredagen.
Senaste nytt
Krav: Omförhandla Brexit
Erbjudandet kommer bara ett par dagar efter att Ford, Vauxhall och Jaguar Land Rover uppmanade Storbritannien att omförhandla Brexit för att rädda den brittiska biltillverkningen enligt tidningen.
Bättre elnät vid batterifabrik
Paketet med ekonomiska incitament som Jeremy Hunt nu erbjuder är en blandning av kontanter och reducerade energipriser.
Den brittiska regeringen ska också stå för uppgradering av elnätet där anläggningen byggs uppger The Guardian som citerar Times.
Stor del av totalpotten
Tata ska också få 300 miljoner pund (knappt 4 miljarder kronor) för att uppgradera och minska koldioxidutsläppen vid stålverket Port Talbot i Wales.
Den brittiska regeringens mångmiljarderbjudande innebär att en stor del av den totala budgeten för grön omvandling av bilindustrin går till Jaguar Land Rovers ägare.
Den totala potten som Storbritannien satt av uppgår till en miljard pund (drygt 13 miljarder kronor).
Straffavgift drabbar kunden
De regler som gäller efter landets utträde ur EU stipulerar att minst 40 procent av en elbils delar (sett till värde) ska hämtas från Storbritannien eller EU vid försäljning till kontinenten – annars blir det 10 procent extra avgift som tillkommer.
Batterier från Asien
Eftersom de flesta batterier till elfordon i nuläget importeras från Asien – och batterierna utgör en stor del av kostnaden för elbilar – kommer bilar tillverkade i EU och Storbritannien inte att klara sig undan straffavgift.
Biltillverkarna satsar därmed på att bygga batterifabriker i närheten av tillverkningen, som i Sverige där Volvo Cars och Northvolt samarbetar, något som Dagens PS tidigare rapporterat om.
Läs även: Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil
Läs även: Anställda varnar: Katastrofal arbetsmiljö på Northvolt
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.