Dagens PS

Bidragskrig om batterifabrik – EU mot UK

idragskrig om batterifabrik – EU mot GB
Indiska Tata, som äger Jaguar Land Rover, får miljarder i bidrag om de bygger batterifabrik i Storbritannien. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 19 maj 2023Publicerad: 19 maj 2023

Indiska konglomeratet Tata ska bygga batterifabrik i Europa – frågan är bara var. Nu erbjuder Storbritannien mångmiljardbelopp i bidrag i kampen mot EU-landet Spanien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu ser det ut som om “det gröna kriget”, som Dagens PS tidigare rapporterat om, inte enbart handlar om vilken sida av Atlanten som ska få de enorma satsningarna – nu är striden inom Europa.

6,5 miljarder i bidrag

Den brittiska finansministern Jeremy Hunt erbjuder nu 500 miljoner pund (drygt 6,5 miljarder kronor) i bidrag till Jaguar Land Rovers ägare om man beslutar sig för att etablera den nya batterifabriken i Storbritannien uppger The Guardian på fredagen.

ANNONS

Senaste nytt

Krav: Omförhandla Brexit

Erbjudandet kommer bara ett par dagar efter att Ford, Vauxhall och Jaguar Land Rover uppmanade Storbritannien att omförhandla Brexit för att rädda den brittiska biltillverkningen enligt tidningen.

Bättre elnät vid batterifabrik

Paketet med ekonomiska incitament som Jeremy Hunt nu erbjuder är en blandning av kontanter och reducerade energipriser.

Den brittiska regeringen ska också stå för uppgradering av elnätet där anläggningen byggs uppger The Guardian som citerar Times.

Stor del av totalpotten

ANNONS

Tata ska också få 300 miljoner pund (knappt 4 miljarder kronor) för att uppgradera och minska koldioxidutsläppen vid stålverket Port Talbot i Wales.

Den brittiska regeringens mångmiljarderbjudande innebär att en stor del av den totala budgeten för grön omvandling av bilindustrin går till Jaguar Land Rovers ägare.

Den totala potten som Storbritannien satt av uppgår till en miljard pund (drygt 13 miljarder kronor).

Straffavgift drabbar kunden

De regler som gäller efter landets utträde ur EU stipulerar att minst 40 procent av en elbils delar (sett till värde) ska hämtas från Storbritannien eller EU vid försäljning till kontinenten – annars blir det 10 procent extra avgift som tillkommer.

Batterier från Asien

Eftersom de flesta batterier till elfordon i nuläget importeras från Asien – och batterierna utgör en stor del av kostnaden för elbilar – kommer bilar tillverkade i EU och Storbritannien inte att klara sig undan straffavgift.

Biltillverkarna satsar därmed på att bygga batterifabriker i närheten av tillverkningen, som i Sverige där Volvo Cars och Northvolt samarbetar, något som Dagens PS tidigare rapporterat om.

Läs även: Ford förlorar 600 000 kronor – på varje elbil 

ANNONS

Läs även: Anställda varnar: Katastrofal arbetsmiljö på Northvolt 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]