Dagens PS

Alger och solljus kan bli flygbränsle

Alger flygbränsle
Kan alger bli ett nytt grönt flygbränsle? (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 maj 2023Publicerad: 19 maj 2023

Jakten på miljövänliga flygbränslen är intensiv. Nu visar en studie från Uppsala universitet att blågröna alger och solljus kan bli grönt flygbränsle.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kolvätet isopren kan vara en del av lösningen i jakten på nya flygbränslen, skriver forskning.se.

Isopren kan tillverkas av cyanobakterier som tar hjälp av solljus och dioxid, enligt en ny studie från Uppsala universitet.

Väg mot hållbart

Hittills har mycket av diskussionen kring framtidens flygbränsle handlat om elflyg.

Problemet är att dagens batterikapacitet inte räcker för längre flygningar.

Nu forskar man kring att solljusdriven framställning av kolväten, genom fotosyntetiska mikroorganismer, kan vara en väg mot hållbart flygbränsle.

ANNONS

Senaste nytt

Framtidslösning med alger som flygbränsle

Den nya studien från Uppsala universitet visar att kolvätet isopren kan vara en del av en framtidslösning.

“Vår studie visar att isopren faktiskt är ett idealt kolväte, och att den fotokemiska reaktionen kan optimeras för de förhållanden som också passar för fotobiologisk isoprenproduktion”, säger forskaren Henrik Ottosson vid Uppsala universitet.

ANNONS

Solljus och vatten

Isopren kan framställas av blågröna alger, alltså cyanobakterier, utifrån solljus, vatten och vanlig koldioxid.

Även om isopren kan produceras av cyanobakterier, är mängden som bildas fortfarande mycket låg.

Forskarna har därför även gjort en studie för att se vilka odlingsförhållanden som kan öka produktiviteten.

Bra för uppskalning

“Vi kan visa att violett ljus eller högre temperatur kan ge högre produktivitet från cyanobakterierna. Det går också att se att isopren ger cyanobakterierna bättre värmetålighet så att de överlever vid högre temperaturer än normalt, vilket kan vara bra för produktion i större skala med hjälp av solljus”, säger forskaren Pia Lindberg vid Uppsala universitet.

Resultaten förbättrar möjligheterna att ersätta fossila flygbränslen men forskarna påpekar att tekniken behöver utvecklas för att nå målet en industriell produktion år 2040.

Läs även: Boom för alger – nu vill Europa in i industrin

Läs även: Flygbranschen har svårt att nå netto noll

ANNONS

Läs även: Känner du flygskam? Därför ska du sluta med det

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS