THQ Nordic redovisar en omsättning och ett ebitda-resultat som var högre än väntat under januari-mars vilket är det femte kvartalet. Bolaget har ett förlängt räkenskapsår fram till sista mars.
Jackpot: Kanonrapport från svenska spelstudion
Mest läst i kategorin
Omsättningen ökade 158 procent till 1 630,5 miljoner kronor (632,9), att jämföra med Bloombergs sammanställning av fyra analytikers estimat som var 1 509 miljoner kronor.
Ebitda-resultatet ökade 174 procent till 618,6 miljoner kronor (225,9), med en ebitda-marginal om 38 procent. Väntat ebitda-resultat enligt tre analytiker var 447,7 miljoner kronor.
Rörelseresultatet blev 172 miljoner kronor (107,3).
Det operativa rörelseresultatet uppgick till 395,9 miljoner kronor (124,9), med en operativ ebit-marginal på 24 procent (20).
“Vi avslutade det förlängda räkenskapsåret 2018-2019 med ännu ett stabilt tillväxtkvartal”, konstaterar vd Lars Wingefors.
Han uppger att ökningen i operativt rörelseresultat främst är drivet av Metro Exodus och Satisfactory. Samtliga tre operativa koncerner bidrog till koncernens resultat.
Storhandlar för hemlig summa
Samtidigt meddelar THQ Nordic att man förvärvar den tyska spelstudion Piranha Bytes för en hemlig summa pengar, enligt ett pressmeddelande.
Piranha Bytes grundades 1997, har 31 anställda och är mest kända för att utveckla action/rollspelsupplevelser, RPG, till persondatorer. Bolaget står bakom de kritikerrosade spelserierna Gothic, Risen och Elex.
”Dessa tre starka och framgångsrika IP:n kommer bli utmärkta tillägg till vår portfölj”, säger Lars Wingefors.
THQ har varit en förläggare åt de tre spelserierna och med övertagandet av Piranha kommer man låta verksamheten fortsätta drivas som en oberoende studio.
”Bolaget kommer med stor kreativ frihet att fortsätta fokusera på utveckling av unika rollspelsupplevelser, medan THQ Nordic kommer att agera förläggare, samt ansvara för distribution, marknadsföring och ytterligare stöd till Piranha”, står det.