Den senaste konjunkturrapporten från Handelns utredningsinstitut, HUI, visar en starkare konsumtion från hushållen över de närmaste åren medan tillväxten inom detaljhandeln blir mer normal.
Sporthandeln mot strömmen i klädbranschen
Mest läst i kategorin
Hushållskonsumtionen spås öka med 3,1 procent i år och därefter trappas upp till 4,2 procent under 2022.
Detaljhandeln å andra sidan väntas växa med 2,5 procent i år och 2 procent året därpå. Inom segmentet väntas sporthandeln gå starkt med en ökning på 5 procent i år. Den kalla vintern har bidragit till en stor efterfrågan. Omsättningen på kläder och utrustning ökade med hela 39 procent under januari. E-handeln står för en femtedel av sporthandeln.
Vad gäller kläder och skor så förväntas denna kategori öka sin försäljning med 8 procent. Men det blir ändå inte tillräckligt för att hamna i nivå med försäljningsvolymer från 2019. Försäljningen inom skor och kläder föll med 20 procent under 2020.
”Den viktigaste faktorn bakom lyftet är att försäljningen kollapsat under pandemin. Vi förväntar oss en stark uppstuds när smittläget blir bättre och restriktionerna lättar”, säger Ola Nevander, analytiker vid HUI.
Läs även: Nytt ras för modehandeln i februari »