Klädjätten Zalando höjer helårsutsikterna efter exceptionellt starkt tredje kvartal.
Omvänd vinstvarning från H&M-rivalen


Mest läst i kategorin
Bolagets GMV, Gross Merchandise Value, bedöms växa med 25-27 procent, intäkterna öka 20-22 procent och det justerade rörelseresultatet landa på 375-425 miljoner euro för helåret 2020.
De tidigare prognoserna, från 15 juli, var GMV-tillväxt på 20-25 procent, intäktstillväxt på 15-20 procent och justerat rörelseresultat 250-300 miljoner euro.
I det tredje kvartalet ökade Zalando GMV med 28-31 procent till 2,43-2,48 miljarder euro (1,89), intäkterna steg 20-23 procent till 1,83-1,87 miljarder euro (1,52) och det justerade rörelseresultatet förväntas bli 100-130 miljoner euro (6,3).
Enligt Factset låg marknadens förväntningar för intäkterna på 1 854 miljoner euro och det justerade rörelseresultatet på 46 miljoner euro.
Zalando uppger att accelererat skifte i konsumtionsmönstret mot digitalt erbjudande under coronapandemin har inverkat positivt under kvartalet. Fortsatt låga retursiffror och återföring av exceptionell nedskrivning av lager som skedde i mars har också påverkat betydligt.
Definitiv kvartalsrapport kommer den 4 november.