Dagens PS

Företagarnas pris högt för Ica-reklamen 

Icas leverantörer får betala ett högt pris för reklamen. På bilden syns "Ica-Stig" (Loa Falkman). (Foto: Skärmdump från Youtube)
Icas leverantörer får betala ett högt pris för reklamen. På bilden syns "Ica-Stig" (Loa Falkman). (Foto: Skärmdump från Youtube)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 17 jan. 2021Publicerad: 17 jan. 2021

“Det krävs att man ‘lägger upp pengar på bordet’ till Icas marknadsföring. Jag skulle nästan kalla det för en muta”, säger en förhandlare åt leverantör till DN.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ica är en av landets största reklamköpare, konstaterar tidningen och uppger att livsmedelsjättens reklambudget ligger på en miljard om året.

Notan står leverantörerna för, enligt artikeln där flera företagare uppger att de tvingas betala dyrt för annonserna.

Leverantörerna vittnar om att det handlar om att hålla sig på god fot med Ica. Den som inga pengar har till reklam sållas bort av Icas inköpschefer.

Liknas nästan vid en muta

“Om jag säger ‘tyvärr, jag har ingen marknadsföringsbudget’, då är man inte aktuell som leverantör”, berättar en livsmedelsproducent för tidningen.

I ytterligare ett vittnesmål beskrivs det som att leverantörer nästan måste “muta” Ica, och en annan anser att Ica mjölkar sin leverantörer till den höga reklambudgeten.

Enligt DN är priset för att se Ica-Stig hålla upp en vara i tv nästan en miljon kronor. Men mest kritik i granskningen framkommer kring Icas annonsblad, som går ut varje vecka.

En källa uppger i artikeln att det blir “konflikt” för den som motsätter sig Icas krav.

“Då hotas det med repressalier på olika sätt”.

ANNONS

Läs mer på DN.se.

Läs även: Ica-handlare god för över en halv miljard »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]