Klädjätten lämnar covid-19-rapport för perioden 1 mars – 6 maj i år. Fortfarande är 60 procent eller 3.050 av den svenska klädjättens 5.061 butiker stängda, även om koncernen återöppnat butiker på ett flertal marknader. Dock är handeln återhållsam, konstaterar H&M i pressmeddelandet.
57-procentigt ras för H&M i coronakrisen
Mest läst i kategorin
Italien är det land där försäljningen rasat mest, nedgången är hela 80 procent, följt av USA och Frankrike där försäljningen gått ner med 71 procent i båda länderna.
Andra kvartalet tung period
I Sverige visar siffrorna att klädbolaget tappat 31 procent av sin försäljning under den aktuella perioden medan tappet är 51 procent i Danmark och 49 procent i Finland.
“Andra kvartalet kommer, som kommunicerats tidigare, att bli ett förlustkvartal då det kraftiga försäljningsbortfallet inte kommer att kunna kompenseras av de åtgärder som genomförs”, skriver H&M i pressmeddelandet där det framgår att onlineförsäljningen däremot ökat med 32 procent den redovisade perioden i spåren av coronakrisen.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.