Dagens PS

Varning för influencers: "Kunderna är krassa"

Se upp för influencers som ägnar sig åt "floskler", ditt företags trovärdighet kan skadas, menar experter på området. Var noga med med var du annonserar alltså, så att isen bär. (Foto: TT)
Se upp för influencers som ägnar sig åt "floskler", ditt företags trovärdighet kan skadas, menar experter på området. Var noga med med var du annonserar alltså, så att isen bär. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 juli 2019Publicerad: 30 juli 2019

Exponering på fel sätt “kan stjälpa ett bolags trovärdighet”, skriver SvD.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Influencer marketing, som det kallas, har kommit att bli en mångmiljardindustri globalt. Företag slåss om att synas via influencers på sociala medier som Instagram och Youtube.

Men enligt Svenska Dagbladet – som pratat med branschkännare – kan priset bli högt, “fällorna är många”, heter det bland annat.

Eva Ossianssion, lektor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg, konstaterar att de flesta följarna av influencers är smarta och ser igenom inställsamt och urvattnat innehåll.

“Är innehållet i flödet bara kommersiellt kommer folk att tröttna”, säger Eva Ossianssion i artikeln.

Även andra experter uttalar sig i SvD och varnar för trenden med influencers – om marknadsföringen inte andas äkta vara.

SvD Näringsliv har bland annat varit i kontakt med Gina Tricot, som uppges köpa reklam av influencers.

Enligt Karin Westas Norlander, concept och visual director på Gina Tricot, handlar det om att komma närmare kunden med hjälp av interaktion.

“Jag vet hur många som tröttnar på influencers som bara lägger upp köpt reklam. Kunderna är krassa i dag. De vill ha trovärdighet”, säger hon samtidigt.

Influencerbranschen beskrivs i ytterligare en annan artikel som “omogen”. Läs mer om det här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]