Det svenska bolaget har med något okonventionella metoder lyckats ta sig in på den amerikanska marknaden, och havremjölkstrenden är nu starkare än någonsin. Är den här för att stanna?
Svenska Oatley uppmärksammas i USA
Mest läst i kategorin
Det tror Zara Stone. I en artikel på teknik- och vetenskapssajten Elemental beskriver hon hur Oatley med en tilltalande produkt och modern marknadsföring lyckades övertyga tveksamma amerikaner och bli en av de ledande producenterna på den unga havremjölksmarknaden.
Havremjölk är inte bara mer miljövänligt än komjölk – den är bättre än andra vegetariska alternativ också. Till exempel behövs det betydligt mindre med vatten för att tillverka havremjölk jämfört med mandelmjölk – och havremjölk smakar “nyttigt och hälsosamt på ett sätt som är svårt att beskriva”, enligt Stone. Men att det smakar bra, det är redan fastställt, menar hon.
Oatley tog sig an den amerikanska marknaden genom att dumpa kartonger med produkter hos baristor runt om i landet helt gratis, för att låta dem testa att producera sina kaffedrycker med havremjölk istället för komjölk. Strategin var mycket framgångsrik, då de flesta snabbt ringde tillbaka för att fråga om de kunde beställa mer, skriver Stone.
Rätt strategi och explosiv tillväxt
Med ett fokus på kaféer och dess klientel, samt en marknadsföring som är lika varm och välkomnande som kaxig, har Oatley lyckats med konsttycket att etablera havremjölk i USA som ett naturligt alternativ till komjölk – inte bara för de mest kräsna, utan numera även för alla, skriver Stone.
Försäljningen av växtbaserad mjölk har ökat med 61 procent i USA sedan 2012, och marknaden estimerades till 1,6 miljarder dollar, motsvarande drygt 15 miljarder kronor, förra året, enligt Plant Based Foods Association.
Oatley ökade sin omsättning i USA med 1000 procent från 2017 till 2018, till dryga 140 miljoner kronor, och finns nu i över 3.500 kaféer i USA, och hos alla de stora matvarubutikerna, enligt artikeln. I december förra året uppstod en brist på Oatley-produkter i och med den drastiska ökningen av efterfrågan. Nu satsar Oatley hårt på USA, och bygger fabriker i både New Jersey och Utah, skriver Stone.
Samtidigt har försäljningen av komjölk sjunkit med sex procent, och även om Oatley nu utmanas av flera aktörer på “alt-milk”-marknaden är analytikerna överens om vart havremjölkstrenden är på väg härnäst: uppåt.