Den amerikanska stormarknadskedjan Walmart tycks vara på väg att lansera marknadsföring via Metaverse, enligt CNBC. Företaget kan var på väg att skapa sin egen kryptovaluta och en kollektion av NFT:er.
Walmart riggar för Metaverse
Mest läst i kategorin
Walmart utvecklar flera nya varumärken just nu, som tycks vara anpassade för en virtuell marknad.
I ett dokument från Walmart framkommer det också att bolaget kommer att erbjuda kunder såväl kryptovaluta som NFT:er.
Via tillståndsansökningar som Walmart har skickat till det amerikanska patent- och registreringsverket i december så kommer man att använda sina nya varumärken för att exempelvis ta fram digitala elektronikvaror, leksaker, idrottsutrustningar och egenvårdsprodukter.
Walmart del av ökande trend
Walmart har valt att inte öppet kommentera sin ansökan utan säger i ett uttalande att bolaget ständigt provar hur man kan använda ny teknik i sin verksamhet.
Enligt patentjuristen Josh Gerben är det emellertid lätt att se att Walmarts planer är långt gångna.
Han sager till CNBC att han tycker sig se en liknande trend hos flera andra aktörer. Facebooks namnbyte till Meta och företagets ambition att bytta ett metaverse har triggat igång en ny digitaliseringsvåg hos såväl klädföretag som speljättar.
Nike och Roblox är exempel på två aktörer som redan har börjat arbeta med ett digitalt koncept för metaverse.
”Helt plötsligt har alla börjat tänka att ’Det är kommer att bli verklighet och vi behöver se till att skydda vårt IP i det här rummet’”, säger Gerben till CNBC.
Andra exempel på företag som har börjat prioritera digitala produkter är Gap, Inder Armour och Adidas, som har börjat sälja NFT:er.
Josh Gerben har också noterat att Urban Outfitters, Ralph Lauren och Abercrombie & Fitch har börjat lämna in patentansökningar, bland många andra.
Läs också:
Mark Zuckerbergs Metaverse – en dystopi?
Nike köper NFT-bolag – anpassning till Metaverse
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.