Viaplay rapporterar ett rörelseresultat på minus 273 miljoner kronor för det andra kvartalet, vilket ligger i linje med det förväntade resultatet som bolaget tidigare meddelat.
Viaplay: 25 procent får gå – aktien dyker rejält
Mest läst i kategorin
Viaplays rörelseresultat för det andra kvartalet, före intressebolagsresultat, ACI, och jämförelsestörande poster, IAC, blev minus 273 miljoner kronor, det framgår av Viaplays delårsrapport.
IAC på minus 6 279 miljoner kronor bestod av nedskrivningar och avsättningar för sport- och icke-sportinnehåll, utträde från Baltikum, nedskrivning av goodwill samt omstruktureringskostnader.
Totalt redovisat rörelseresultat hamnade på minus 6 551 miljoner kronor, inklusive ACI på 2 miljoner kronor.
Nettoresultat hamnade på minus 5 886 miljoner kronor och vinsten per aktie blev minus 75,24 konor.
“Resultatet för andra kvartalet var i linje med vägledning om intäkter och ebit. Vi levererade 16 procent organisk intäktstillväxt och Viaplay var den primära drivkraften med 42 procent intäktstillväxt”, skriver Viaplays vd, Jørgen Madsen Lindemann i delårsrapporten.
Strategisk översyn och möjlig nyemmision
Viaplays vd flaggar nu för en möjlig nyemission. I rapporten skriver han att bolaget gör en strategisk översyn av hela verksamheten.
Det inkluderar en utvärdering av alla möjligheter: “inklusive vidarelicensiering av innehåll, avyttring av tillgångar, aktietillskott eller en försäljning av hela koncernen”, skriver han i bolagets rapport.
Han skriver vidare att de varit tvungna att fatta flera omedelbara beslut för bolagets framtid.
“Detta innebär tyvärr att vi släpper taget om mer än 25 procent av vårt folk”, skriver Jørgen Madsen Lindemann i rapporten.
Senaste nytt
Fokusera på kärnverksamheter
Han skriver att Viaplays nya strategi ska fokusera på bolagets kärnverksamheter i Norden och Nederländerna samt en ny operativ modell ska implementeras, som innebär minskade samarbeten och att bolaget ska lämna övriga internationella marknader.
Bolaget ska även genomföra omfattande kostnadsbesparingsprogram och strukturera om sina produkterbjudanden i Norden.
Väntar sig fler abonnenter
Enligt honom var Viaplays abonnentvolymer mycket lägre än i slutet av första kvartalet eftersom bolaget beslutade att inte förlänga, eller lansera ytterligare B2B-partnerkampanjer.
Han skriver att de nu förväntar sig att Viaplays abonnentbas kommer att växa till 7,0 till 7,2 miljoner.
Kan bli minus eller plus 2024
Viaplay räknar, enligt sin vd, med att leverera mellan, en förlust på 150 miljoner kronor och en vinst på 150 miljoner kronor 2024, vilket inkluderar cirka 700 miljoner kronor i lägre kostnad för försäljning.
Jørgen Madsen Lindemann skriver i rapporten att marginalerna gradvis väntas öka under åren efter 2024, samt att det långsiktiga målet år att nå tvåsiffriga ebit-marginaler.
Vid 10:30-tiden på torsdagen har Viaplays B-aktie tappat 35,15 procent och kostar nu 44,26 kronor.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Uppgifter: Viaplay storvarslar personal Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.