Dagens PS

Varningen: "EU:s nya utsläppsregler hotar miljoner jobb"

Industrijobb hotas av nya utsläppsregler för fordonstillverkare
Den europeiska fordonsindustrin sysselsätter miljontals människor. Nu menar de att dessa jobb hotas om EU går vidare med sin planerade skärpning av utsläppsreglerna. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 16 sep. 2024Publicerad: 17 sep. 2024

Stora delar av EU:s fordonsindustri är i kris. Inte minst de tyska bil- och lastbilstillverkarna har det svårt – och nu varnar de för ännu ett stort hot.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I ett läckt meddelande från branschorganisationen Acea, vädjar fordonsindustrin till EU om att man ska skjuta på de nya utsläppsreglerna. Annars riskerar stora delar av fordonsindustrin böter på 16 miljarder euro i en tid när man redan brottas med stora problem, rapporterar Bloomberg.

Hårdnande konkurrens från Kina, en allt svalare marknad för europeiska bilar och utmaningar för de stora satsningarna på elbilar är några av problemen som skakar delar av fordonsindustrin. Nu målar man upp utsläppsreglerna som ännu ett problem.

“Miljontals jobb i EU hotade”

“Industrierna i EU kommer inte att ha något annat väl än att dra ner på produktionen, vilket hotar miljoner jobb, skadar konsumenterna och den europeiska konkurrenskraften”, varnar Acea i meddelandet.

Många av industrins bolag är dåligt positionerade för att leva upp till de nya reglerna som träder i kraft nästa år. Sämst av alla, det är Volkswagen. Reglerna är en del i EU:s mer långsiktiga plan att helt fasa ut försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer redan till 2035.

Men nu menar den krisande industrin att det går för fort och att man behöver mer tid till att ställa om om det inte ska få förödande konsekvenser för bolagen och deras anställda.

Miljörörelsen är inte imponerad

“EU:s lagstiftare måste neka de absurda kraven från biltillverkarna om att senarelägga utsläppsmålen”, skriver Transport & Environment, en europeisk organisation som verkar för lägre CO2-utsläpp i transportsektorn.

De menar bland annat att tillverkarna har haft gott om tid på sig att anpassa sig till de nya reglerna och att det är deras eget fel om de inte når upp till målen som har varit välkända länge.

ANNONS

Läs även: Tysk fordonskris – sista spiken i kistan för Northvolt? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS