Att vara visselblåsare på Boeing kommer inte utan risker. Nu träder likväl ännu en tidigare anställd fram och berättar om flygtillverkarens brister. Och det är inte vackert.
Vad visste Boeing? Ny visselblåsare träder fram
Mest läst i kategorin
Han säger att han fick smeknamnet “showstopper”.
Ett epitet som syftade till att han återkommande bromsade produktionen på Spirit AeroSystems, Boeings största leverantör.
Skälet till det var i sin tur att han allt för ofta fann att flygplansdelarna som förbereddes för leverans till Boeing var defekta.
Läs även: Färdigfluget för Boeings chefer. Dagens PS
Hundratals fel
Hans riktiga namn är Santiago Paredes.
Mellan åren 2010 och 2022 arbetade han som kvalitetsinspektör på Spirit AeroSystems. Under den tiden hittade han hundratals fel på diverse flygplansdelar. Däribland skrov.
“Jag hittade många saknade fästdon, många böjda delar, ibland till och med saknade delar”, berättar han i en exklusiv intervju med BBC.
Senaste nytt
Alldeles för noggrann
Något gehör från bolagets ledning fick Paredes emellertid inte. Tvärtom ansåg de att han var för nitisk.
“De ville bara att produkten skulle skickas ut. De fokuserade inte på konsekvenserna av att skicka dåliga skrov. De fokuserade bara på att uppfylla kvoter, hålla scheman, hålla budgeten… Om siffrorna såg bra ut spelade skrovets tillstånd ingen roll”, berättar han.
Alarmerande uppgifter som dock tillbakavisas av Spirit AeroSystems, som starkt motsätter sig sanningshalten i hans påståenden, som nu är en del av en pågående rättstvist som missnöjda aktieägare väckt mot företaget.
Två av tre döda
Detta är dock första gången som Paredes träder fram offentligt.
Han sällar sig därmed till en skara kvalitetschefer, tillika visselblåsare, som alla lämnat liknande vittnesmål om Spirit AeroSystems och Boeing: John Barnett, Joshua Dean och Sam Salehpour.
Sedan både Barnett och Dean avlidit på senare tid är det dock endast Sam Salehpour som fortsatt kan driva frågan. Och så Santiago Paredes förstås.
Nu återstår det att se om Boeing lyssnar. En relevant fråga är förstås också varför de inte lyssnat?
Vidare, hur mycket de visste om de påstådda bristerna, som bland annat ledde till den allvarliga incidenten med en Boeing 737-9 MAXi januari i år.
Läs mer:
Boeings förbannelse: Två av tre visselblåsare döda. Dagens PS
Sökes: Dedikerad vd till kraschad flygjätte. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.