Sol och sköna sommartemperaturer. Då är det många som vill ha en kall öl i handen. Regnet kan dock ställa till det vilket en öljätte har fått erfara på sistone.
Uselt väder – sämre öldrickande
Mest läst i kategorin
Heineken, som är världens andra största öltillverkare, hade höga förhoppningar på sommaren i Europa.
Öl skulle flöda under fotbolls-EM och vid OS i Paris var det meningen.
Det gör det ofta under sommarmånaderna i Europa, när solen skiner och människor vill släcka törsten med en kall öl.
Regnet ledde till sämre öldrickande
Regnoväder i Tyskland där fotbolls-EM hölls gjorde dock att besökare hellre letade efter en torr plats än tänkte på att köpa en Heineken.
“Vädret har legat avsevärt under långtidsgenomsnittet och även jämfört med förra året, vilket påverkar vår verksamhet”, uppger öljättens vd Dolf van den Brink.
Dålig sommar för öljätten
Det andra kvartalet blev ett magplask för Heineken som såg siffrorna öka under början av året.
Trots att försäljningen och intäkterna var högre än förra året så nådde siffrorna inte upp till vad analytikerna hade förutspått – vilket i sin tur fick aktien att rasa med tio procent under måndagen, skriver Fortune.
Sommaren är kort – det mesta regnar bort – är något som Heineken nog kan hålla med om.
Läs även:
Minskad folkglädje – minskad försäljning av champagne. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.