Levi’s är ett av världens största jeansmärke – men för tolv år sedan var företaget nära att försvinna. Här är historien om hur allt vände.
Ur askan i elden: Så lyfte Levi's från botten
Mest läst i kategorin
När Levi’s nuvarande vd Charles Bergh tillträdde 2011 gick försäljningen trögt. Nästan ingen köpte det klassiska jeansmärkets byxor längre. Vinsterna rasade.
En hel generation ungdomar hade vuxit upp utan Levi’s och hade inte något intresse för varumärket.
Så vände Levi’s förlusten till vinst
Det tog bara sex år med Bergh som ledare för att få jeansmärket på fötter igen. 2017 var tillväxten 8 procent – den högsta på ett decennium.
Nu avslöjar Charles Bergh arbetet som låg bakom vändningen.
Det första han gjorde på sin andra arbetsdag som vd var att ge fler än hälften av cheferna på företaget sparken.
“Det enklaste sättet att förändra företagskulturen är att byta ut människorna”, säger han till CNBC.
Nu ångrar han att han inte sparkade personerna snabbare, men också att vissa försvann för snabbt.
Byggde ett starkt team
Det viktiga för honom var att bygga ett starkt team runt varumärket, något han tror har haft stor inverkan på Levi’s revansch.
“Jag är bara som en dirigent för en orkester, och har byggt ett fantastiskt team runt mig”, säger han.
Jeansföretaget har också expanderat verksamheten till marknaden i Asien, och under det andra kvartalet 2023 växte intäkterna på den asiatiska marknaden med 18 procent.
Läs även: Jeans – världens slitstarkaste byxor
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.