Dagens PS

Ur askan i elden: Så lyfte Levi's från botten

levi's
Levi's grundades 1853 och är ett av världens mest kända jeansmärken (Foto: Lise Åserud/NTB).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 28 sep. 2023Publicerad: 27 sep. 2023

Levi’s är ett av världens största jeansmärke – men för tolv år sedan var företaget nära att försvinna. Här är historien om hur allt vände.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Levi’s nuvarande vd Charles Bergh tillträdde 2011 gick försäljningen trögt. Nästan ingen köpte det klassiska jeansmärkets byxor längre. Vinsterna rasade.

En hel generation ungdomar hade vuxit upp utan Levi’s och hade inte något intresse för varumärket.

ANNONS

Så vände Levi’s förlusten till vinst

Det tog bara sex år med Bergh som ledare för att få jeansmärket på fötter igen. 2017 var tillväxten 8 procent – den högsta på ett decennium.

Nu avslöjar Charles Bergh arbetet som låg bakom vändningen.

levi's
Levi’s är ett av världens mest kända jeansmärken (Foto: Ben Margot/AP)

Det första han gjorde på sin andra arbetsdag som vd var att ge fler än hälften av cheferna på företaget sparken.

“Det enklaste sättet att förändra företagskulturen är att byta ut människorna”, säger han till CNBC.

Nu ångrar han att han inte sparkade personerna snabbare, men också att vissa försvann för snabbt.

ANNONS

Byggde ett starkt team

Det viktiga för honom var att bygga ett starkt team runt varumärket, något han tror har haft stor inverkan på Levi’s revansch.

“Jag är bara som en dirigent för en orkester, och har byggt ett fantastiskt team runt mig”, säger han.

Jeansföretaget har också expanderat verksamheten till marknaden i Asien, och under det andra kvartalet 2023 växte intäkterna på den asiatiska marknaden med 18 procent.

Läs även: Jeans – världens slitstarkaste byxor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Immunovia redo att ta klivet in på USA-marknaden 2025

TO3 tillgänglig för teckning

Läs mer om TO3- teckningsoptionerna
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]