Dagens PS

Tysklands rikaste man vill köpa mer aktier i Lufthansa

Lufthansa
Fraktbolagen har åtnjutit skyhög lönsamhet under de senaste årens transportboom, vilket troligen ligger bakom besluten att investera delar av förtjänsten i flygbolagen. (Foto: TT)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 07 sep. 2022Publicerad: 07 sep. 2022

Tysklands rikaste man vill, efter ett möte med bolagets ledning, köpa mer aktier i den tyska flygjätten Lufthansa. Klaus-Michael Kuehne, som tjänat sin förmögenhet på frakt och logistik, äger redan 15,01 procent av bolaget men vill nu förnya sitt förtroende genom ytterligare investeringar i bolaget.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare i år tog den tyska logistikmogulen över som största ägare i bolaget, efter att ha gått om den tyska staten.

“Vårt intresse i Lufthansa lever vidare”, sa den 85-årige investeraren och fortsatte: “Jag hade nyligen ett konstruktivt samtal med bolagets ledning. Vi kommer därför att fortsätta att ta andelar i bolaget när tillfälle ges.”

Klaus-Michael Kuehne, som också har uttryckt intresse för att sitta i bolagets styrelse, är god för omkring 300 miljarder kronor. Bland annat är han majoritetsägare i Kuehne + Nagel, världens största sjöfraktsförmedlare.

Satsar på Lufthansas fraktflyg

Även om den tyska magnaten inte har gjort några offentliga uttalanden kring visionen för en större position inom Lufthansa så har många stora fraktbolag klivit in i flygbranschen. Särskilt vad gäller flygbolag som har fraktverksamhet som Lufthansa.

Fraktbolagen har åtnjutit skyhög lönsamhet under de senaste årens transportboom, vilket ligger bakom besluten att investera delar av förtjänsten i flygbolagen.

Stora satsningar på frakt med flyg

Kuehnes bolag äger också en 30-procentig andel i det tyska fraktbolaget Hapag-Lloyd AG, som ännu inte har gjort några satsningar på flyg. Lufthansas fraktverksamhet nyttjar en flotta av stora fraktflygplan och använder dessutom fraktutrymmet i passagerarflyget för varutransporter.

Utöver detta sker flera andra stora satsningar på europeisk flygfrakt. Den franska logistikjätten CMA CGM SA klev i maj in i Air France-KLM och Containerjätten MSC Mediterranean Shipping Company SA och Lufthansa har gjort en gemensam satsning på att köpa det italienska flygfraktbolaget ITA.

ANNONS

Läs mer: Germany’s Richest Man Looking to Buy More Lufthansa Shares

Läs även: Tyskt förslag om framtidens flyg: Betala vid check-in

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS