Dagens PS

Tyska biljättar fruktar Kina-vendetta

Kina
Volkswagen ser minskat intresse av sina elbilar i Europa, men säljer istället fler elbilar i Kina.(Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 19 sep. 2023Publicerad: 19 sep. 2023

EU vill stoppa vågen av billiga kinesiska bilar i Europa, och nu är tyska biljättar med stora affärer i Kina rädda för repressalier från Peking.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Financial Times är oron utbredd i Tyskland för att Kina ska straffa europeiska biltillverkare i och utanför landet.

De tyska bilproducenterna har en stor marknad i Kina. Enligt FT rör det sig om en femtedel av den kineiska bilmarknaden.

En insynsperson i branschen berättar i tidningen att känslan var att något skulle komma från Bryssel för att stävja den snedvridna konkurrensen orsakat av prisdumpade Kinabilar på den europeiska marknaden.

EU har tillkännagivit att en utredning ska tillsättas som rör kinesiska elfordon, “en antisubventionsundersökning” som det beskrivs.

Läs mer här: EU sätter ner foten: Vill stoppa kinesiska elbilar Dagens PS

Vid sidan av det alltmer spända läget mellan Kina och USA befarar tyska biltillverkare att ett handelskrig ska bryta ut mellan EU och Kina.

VW har sin största marknad i Kina

Bland andra BMW och Mercedes-Benz har stora framgångar i världens näst största ekonomi med sina premiummärken, som är populära hos rika kunder i landet.

Till saken hör att Kina är världens största bilmarknad och tyska Volkswagen uppges sälja fler bilar där än någon annanstans i världen.

ANNONS

Tyska bilproducenter är mest oroliga för att tullarna höjs från kinesiskt håll som en vedergällning mot EU:s beslut.

I och med att många av de europeiska tillverkarna har fabriker i Kina är rädslan stor att regimen i Peking drar åt tumskruvarna där.

ANNONS

Senaste nytt

Så kan Peking straffa Europa

En fordonsanalytiker som uttalar sig i FT tror att tyska toppmärken i bilindustrin löper störst risk att drabbas av kinesiska importtullar.

Ytterligare en annan analytiker menar att det i så fall skulle slå mot tyska Mercedes-Benz främst.

“En potentiell risk för europeiska biltillverkare kan vara ett beslut av Peking att begränsa tillgången i leveranskedjorna för viktiga batteriråvaror som litium”, heter det vidare i artikeln som en presumtiv åtgärd från Peking efter EU:s besked att slopa subventionerna till kinesiska elbilar.

Läs mer: Kina slumpar bort tusentals elbilar – EU säger stopp Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fastighetsmarknaden: "Antalet 80-åringar förväntas dubblas"

Fastighetsmarknaden må vara skakig men omsorgsfastigheter ett av de segment som ser en snabbt ökad efterfrågan kommande år. Vad driver utvecklingen, vilka är utmaningarna och hur ser efterfrågan ut? Dagens PS Studio gästades av Dan Sehlberg, vd och grundare för Sehlhall Fastigheter, verksam i branschen sedan 15 år tillbaka för att beskriva läget för fastighetstypen. […]