EU vill stoppa vågen av billiga kinesiska bilar i Europa, och nu är tyska biljättar med stora affärer i Kina rädda för repressalier från Peking.
Tyska biljättar fruktar Kina-vendetta
Mest läst i kategorin
Enligt Financial Times är oron utbredd i Tyskland för att Kina ska straffa europeiska biltillverkare i och utanför landet.
De tyska bilproducenterna har en stor marknad i Kina. Enligt FT rör det sig om en femtedel av den kineiska bilmarknaden.
En insynsperson i branschen berättar i tidningen att känslan var att något skulle komma från Bryssel för att stävja den snedvridna konkurrensen orsakat av prisdumpade Kinabilar på den europeiska marknaden.
EU har tillkännagivit att en utredning ska tillsättas som rör kinesiska elfordon, “en antisubventionsundersökning” som det beskrivs.
Läs mer här: EU sätter ner foten: Vill stoppa kinesiska elbilar Dagens PS
Vid sidan av det alltmer spända läget mellan Kina och USA befarar tyska biltillverkare att ett handelskrig ska bryta ut mellan EU och Kina.
VW har sin största marknad i Kina
Bland andra BMW och Mercedes-Benz har stora framgångar i världens näst största ekonomi med sina premiummärken, som är populära hos rika kunder i landet.
Till saken hör att Kina är världens största bilmarknad och tyska Volkswagen uppges sälja fler bilar där än någon annanstans i världen.
Tyska bilproducenter är mest oroliga för att tullarna höjs från kinesiskt håll som en vedergällning mot EU:s beslut.
I och med att många av de europeiska tillverkarna har fabriker i Kina är rädslan stor att regimen i Peking drar åt tumskruvarna där.
Senaste nytt
Så kan Peking straffa Europa
En fordonsanalytiker som uttalar sig i FT tror att tyska toppmärken i bilindustrin löper störst risk att drabbas av kinesiska importtullar.
Ytterligare en annan analytiker menar att det i så fall skulle slå mot tyska Mercedes-Benz främst.
“En potentiell risk för europeiska biltillverkare kan vara ett beslut av Peking att begränsa tillgången i leveranskedjorna för viktiga batteriråvaror som litium”, heter det vidare i artikeln som en presumtiv åtgärd från Peking efter EU:s besked att slopa subventionerna till kinesiska elbilar.
Läs mer: Kina slumpar bort tusentals elbilar – EU säger stopp Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.