Dagens PS

Twitter: Anonyme Parag Agrawal tar över efter Dorsey

Parag Agrawal är ny vd för Twitter
Parag Agrawal tar över som vd för Twitter när Jack Dorsey nu kliver av. Foto: Twitter
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 02 jan. 2022Publicerad: 30 nov. 2021

När Jack Dorsey nu kliver åt sidan som vd för Twitter kliver Parag Agrawal fram och tar över. Agrawal har suttit i Twitters styrelse, och är före detta teknisk chef för bolaget.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Jack Dorsey kommer att sitta kvar i Twitters styrelse till nästa år när hans mandatperiod tar slut, enligt företaget.

“Jag har beslutat mig för att lämna Twitter för att jag tror att företaget är redo att gå vidare utan sina grundare”, säger Dorsey i ett uttalande från företaget. “Jag har stort förtroende för Parag som Twitters vd. Hans jobb under de senaste tio åren har varit omvandlande. Jag är djupt tacksam för hans skicklighet, hans hjärta, och hans själ. Det är dags för honom att leda”, säger Jack Dorsey enligt NBC.

Parag Agrawal är 37 år, och född i Indien. Han tillhör inte gänget av kändis-ledare, där Jack Dorsey tillsammans med Metas Mark Zuckerberg och Teslas Elon Musk räknas in.

Ingen kändis-vd

Just Agrawals relativa anonymitet och solida tekniska bakgrund verkar vara vad Twitters största investerare letat efter när företagets nästa kapitel ska skrivas. Jack Dorsey har pressats att avgå av stora investerare, som Elliot Management.

När Twitters nya ledning presenterades på måndagen stöttade enligt NBC Elliot Management besluten. Agrawal blir som sagt vd, och Bret Taylor, nuvarande chef för försäljning, blir styrelseordförande.

“Twitter är det världsledande mediumet för direkt kommunikation och engagemang, och vårt samarbete med Jack och företaget under de två senaste åren har varit produktivt och effektivt, säger Jesse Cohn och Marc Steinberg från Elliott i ett gemensamt uttalande.

“Vi uppdaterade nyligen vår strategi för att kunna nå ambitiösa mål, och jag tror att den strategin är modig och rätt”, säger Parag Agrawal i ett e-postmeddelande till de anställda. “Men den kritiska utmaningen är hur vi ska arbeta för att genomföra den, och leverera resultat – det är så vi gör Twitter till det allra bästa det kan vara för våra kunder, aktieägare och för var och en av er”.

Agrawal och Twitter har en hel del utmaningar, där en är att Twitter växer långsamt inom de yngre målgrupperna, som i stället använder TikTok och Instagram. Företaget kämpar också mot spridande av falsk information och hat på plattformen.

ANNONS

Läs även: Jack Dorsey: Hyperinflation kommer snart att drabba världen  

Läs även: Twitterinlägg sålt för en miljon per bokstav 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS