Tillväxten i dator- och tv-spelsbranschen kommer att landa på 2,1 procent på årsbasis enligt marknadsundersökningsbolaget Newzoo som sänker sin tidigare prognos.
Tungt för spelbranschen – tillväxtprognos sänks
Mest läst i kategorin
Enligt Newzoos prognos landar den globala spelindustrins omsättning på 187,7 miljarder dollar. Det är en ökning med 2,1 procent jämfört med fjolåret, men samtidigt en revidering nedåt från tidigare prognosen från januari på 2,8 procent tillväxt och en omsättning på 189,3 miljarder dollar.
Det är fortfarande ett steg framåt från fjolårets 0,6 procent, men långt ifrån pandemi-erans supertillväxt i branschen då folk stannade inomhus och gärna spelade spel.
Fokus för branschen i år blir att “kontrollera kostnaderna på en överfull, allt mer konsoliderad marknad”, enligt analytikern Michiel Buijsman. Det har varit stora nedskärningar på många spelstudios och en del har behövt lägga ned verksamheten.
Tillväxten för 2024 må bli långsam, men Newzoo förutspår ett betydligt bättre 2025. Nintendo planerar att lansera en uppföljare till succékonsolen Switch och bland speltitlarna tros Take Two’s Rockstar Games GTA VI locka många spelare under nästa år.
Läs även: “Stockholm troligen den börs i världen med mest kunskap om spelaktier” (Dagens PS)
Läs även: Embracers tredelning: “Tänkt på det här länge” (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.