LVMH nådde inte upp till analytikernas förväntningar i det tredje kvartalet, men att sänka priserna finns inte på kartan för världens största konglomerat inom lyx.
Tungt för LVMH – men att sänka priset på lyx är inget alternativ
Mest läst i kategorin
En nedgång i omsättningen med tre procent speglar den allmänna avmattningen i lyxindustrin, skriver Fortune.
Bolaget har en bred inriktning inom mode, läder, samt vin- och spritsegmentet, men någon rabatt för att locka fler kunder är inte aktuellt enligt lyxjättens finanschef Jean-Jacques Guiony.
Han betonar att LVMH ska hålla fast vid sin långsiktiga strategi och inte äventyra sin exklusivitet genom lägre priser.
Ett annat sätt som visar på att LVMH vill associeras i statussammanhang är att de nyligen tecknade ett 10-årigt sponsoravtal med Formel 1 och ersätter därmed Rolex som huvudsponsor.
Vill hålla upp statusen inom lyx
Med kända varumärken som Christian Dior, Celine och Louis Vuitton ska LVMH fortsatt fokusera på att behålla sin status inom premiumsegmentet, även under en period av tröghet.
Erfarenheter från andra märken, som Kate Spade och Burberry, visar nämligen att prisrabatter kan minska attraktionskraften för varumärket och därmed påverka värdet negativt långsiktigt.
LVMH har tyngts av den svaga ekonomiska utvecklingen i Kina. En rapport visar på kraftig förändrade konsumtionsmönster. Lyx har blivit tabu.
Tufft läge är det även för konkurrenter inom lyxsegmentet, till exempel för Kering det, som gick ut med en vinstvarning tidigare i år, tidigare rapporterat av Finwire.
Kering såg svag utveckling för sitt största varumärke Gucci vilket resulterade att varumärket bytte vd några månader senare. Då tog Stefano Cantino över, som tidigare jobbat hos konkurrenten Louis Vuitton.
Läs mer:
Skattesmockan: Lyxbolaget ska betala 9 miljarder mer nästa år (Dagens PS)
Aktiespararnas favorit bland “lyx-aktierna” (Dagens PS)
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.