Dagens PS

Tungt för LVMH – men att sänka priset på lyx är inget alternativ

Tungt för LVMH – men att sänka priset på lyx är inget alternativ
LVMH tyngs av svag ekonomisk utveckling i Kina. (Foto: Thibault Camus/AP Photo/TT)
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 18 okt. 2024Publicerad: 18 okt. 2024

LVMH nådde inte upp till analytikernas förväntningar i det tredje kvartalet, men att sänka priserna finns inte på kartan för världens största konglomerat inom lyx.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En nedgång i omsättningen med tre procent speglar den allmänna avmattningen i lyxindustrin, skriver Fortune.

Bolaget har en bred inriktning inom mode, läder, samt vin- och spritsegmentet, men någon rabatt för att locka fler kunder är inte aktuellt enligt lyxjättens finanschef Jean-Jacques Guiony.

Han betonar att LVMH ska hålla fast vid sin långsiktiga strategi och inte äventyra sin exklusivitet genom lägre priser.

Ett annat sätt som visar på att LVMH vill associeras i statussammanhang är att de nyligen tecknade ett 10-årigt sponsoravtal med Formel 1 och ersätter därmed Rolex som huvudsponsor.

Vill hålla upp statusen inom lyx

Med kända varumärken som Christian Dior, Celine och Louis Vuitton ska LVMH fortsatt fokusera på att behålla sin status inom premiumsegmentet, även under en period av tröghet.

Erfarenheter från andra märken, som Kate Spade och Burberry, visar nämligen att prisrabatter kan minska attraktionskraften för varumärket och därmed påverka värdet negativt långsiktigt.

LVMH har tyngts av den svaga ekonomiska utvecklingen i Kina. En rapport visar på kraftig förändrade konsumtionsmönster. Lyx har blivit tabu.

Tufft läge är det även för konkurrenter inom lyxsegmentet, till exempel för Kering det, som gick ut med en vinstvarning tidigare i år, tidigare rapporterat av Finwire.

ANNONS

Kering såg svag utveckling för sitt största varumärke Gucci vilket resulterade att varumärket bytte vd några månader senare. Då tog Stefano Cantino över, som tidigare jobbat hos konkurrenten Louis Vuitton.

Läs mer:

Skattesmockan: Lyxbolaget ska betala 9 miljarder mer nästa år (Dagens PS)
Aktiespararnas favorit bland “lyx-aktierna” (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]