I motsats till kinesiska BYD och Tesla gick förra året uselt för Volvo Cars och Polestar – särskilt på börsen.
Tungt börsår för Volvo Cars och Polestar
Mest läst i kategorin
Teslas aktie, som kursslaktades 2022, fick börsrevansch förra året med mer än fördubbling av börskursen.
Även kinesiska BYD, som för övrigt kört om sin amerikanska elbilsrival som världens största tillverkare, klarade sig hyfsat på aktiemarknaden.
Kinesiska Xpeng fick samtidigt uppleva hur aktien rusade med snudd på 40 procent.
För Volvo Cars och Polestar gick det betydligt sämre. Geelykontrollerade Volvo Cars aktie backade med mer än 30 procent på Stockholmsbörsen.
Dramatiskt kursfall för USA-noterade Polestar
Och Polestar, som har Volvo Cars och Geely som huvudägare, fick se sin aktie rasa med närmare 60 procent på Wall Street, där aktien är listad.
Det här skriver Svenska Dagbladet och konstaterar att Polestar, som endast tillverkar elbilar, lägger ett blytungt år bakom sig med ökade förluster som tvingat fram ett sparprogram och kraftigt sänkta försäljningsmål.
Ytterligare en biltillverkare som haft det motigt i elbilskrisen är Nio, som också är kinesiskt och vars aktie uppges ha fallit med över 10 procent 2023, samtidigt som bolaget säljer färre elbilar och redovisade en förlust på runt 9 miljarder kronor för senaste kvartalet.
Åter till BYD som gasat förbi Tesla med 526 000 levererade elbilar i Q4. Tesla levererade 484 000 elbilar under samma period.
Det ska sägas att Tesla fortfarande är i särklass störst mätt i börsvärde, före tvåan Toyota.
Läs även: Polestars vd: Vi är värda miljardtillskott Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.