Stigande råvarupriser och minskad efterfrågan i ekonomiskt svagare länder tynger den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé som nu sänker sina helårsprognoser och gör organisationsförändringar.
Tufft för Nestlé på flera sätt – tvingas sänka helårsprognosen
Mest läst i kategorin
Nestlé har sänkt sin försäljningsprognos för helåret 2024 efter att ha rapporterat en organisk försäljningstillväxt på 2 procent under de första nio månaderna, vilket var svagare än väntat, skriver Reuters.
Livsmedelsjätten, som har kämpat med stigande kostnader för råvaror och frakt, justerade sin prognos för årets organiska försäljning till omkring 2 procent, från minst 3 procent tidigare.
Rörelsevinstmarginalen förutspås nu landa omkring 17 procent, jämfört med den tidigare prognosen på 17,3 procent. Den nya vd:n Laurent Freixe planerar att omstrukturera ledarskapet och slå samman affärsenheter för att effektivisera verksamheten.
Det var i slutet av augusti som den förre vd:n Mark Schneider avgick med omedelbar verkan och ersattes av den internt rekryterade Laurent Freixe.
Freixe har varit anställd i livsmedelsjätten sedan 1986 och var tidigare regionchef för Latinamerika, skriver nyhetsbyrån Finwire.
Hans föregångare Mark Schneider kritiserades för att inte lyckats öka försäljningen i samma takt som konkurrenterna. Bolaget har sänkt sin tillväxtprognos för helåret en gång tidigare i år, i juli närmare bestämt.
Ökade kostnader – påverkar inte bara Nestlé
Under de senaste åren har kostnader för ingredienser som solrosolja, spannmål och energi ökat kraftigt, vilket har påverkat hela branschen. Fortsatt höga kostnader för kaffe och kakao samt minskad efterfrågan i ekonomiskt svagare länder är bidragande faktorer till den svaga tillväxten, skriver Reuters.
Bolaget höjde priserna 1,6 procent i kvartalet, något lägre än förväntade 1,7 procent. Det kan jämföras med analytikernas förväntningar på konkurrenten Unilever som spås ha höjt de underliggande priserna med 1 procent och en underliggande försäljningstillväxt på 3,2 procent.
Laurent Freixe går nu ut med åtgärder som att ändra organisationen. Bland annat ska storleken på styrelsen minska, bolagets verksamheter i olika regioner slås samman.
Bolaget ska även satsa på att återuppliva innovation och marknadsföring. Utmaningen blir att återfå investerarnas förtroende och stärka viktiga varumärken som Nescafé och Kit-Kat.
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.