Flygindustrin står inför ännu ett år av svårigheter, främst med försenade leveranser. ”Det kommer att ta år att lösa”, är beskedet.
Tufft år för flyget – "Kommer att ta år att lösa"
Mest läst i kategorin
Leveransförseningar hos Boeing och problem för hela leveranskedjan. Problem för flygindustrin som kommer att fortsätta under 2025, enligt flygkonsulter.
Flygindustrins motsvarighet till skotten i Sarajevo är Boeings dörrpanel. Det är nu exakt ett år sedan en dörrpanel sprängde en Boeing 737 Max 9 på en flight med Alaska Airlines, påminner CNBC.
Rader av åtgärder
Händelsen utlöste en storm av frågor och ifrågasättanden av Boeings kvalitet och säkerhet.
Efter skandalen har Boeing gjort en rad förändringar i allt från obligatorisk personalutbildning till utökade inspektioner.
Boeing har också förbättrat sitt system för att uppmuntra anställda att rapportera problem och oro.
Det räcker inte, säger Mike Boyd i flygkonsultbolaget Boyd Group International.
“Hela styrelsen borde ha fått sparken”, menar han.
“Den nya vd:n och nya människor gör saker men det här är ett så genomgripande problem”.
Senaste nytt
Problem för flygbolagen
I nästa led får flygbolagen problem. När inte Boeing levererar flygplan tvingas bolag som Southwest, Wizz Air och Ryanair att lägga pengar de ”inte velat spendera för att se över flygplan de skulle ha låtit gå i pension”, säger Boyd.
”Spänn fast säkerhetsbältet. Det kommer att bli ett väldigt turbulent år”, tillägger han.
USA:s transportminister Pete Buttigieg sade måndag att Boeing har ”mycket mer” kvar att göra.
“Kulturförändringen hos Boeing är ett pågående arbete”, sade ministern.
“Det enda sättet att helt bedöma det är att se om de konsekvent kan förbättra resultaten”.
Problem hela 2025
Det kommer – men när? John Grant, chefsanalytiker hos flygunderrättelseföretaget OAG, säger att det är ”osannolikt” att påtagliga förbättringar hos Boeing kommer att ske förrän tidigast i slutet av 2025.
Men problemen inom flygindustrin handlar inte bara om Boeing, säger Brendan Sobie, analytiker hos Sobie Aviation.
Det handlar om allt från brist på reservdelar till motorunderhåll och berör ”hela ekosystemet av företag som finns runt branschen”.
Experter: Tar tid att lösa
Boeings aktie har fallit 30 procent sedan den sprängda dörrpanelen.
“Det har varit en mycket svår period, och det finns inga riktiga tecken på att det här kommer att försvinna snart,” säger Brendan Sobie.
“Det här är problem som kommer att ta år – inte ett enda år – att lösa”.
För passagerare anses det hela koka ner till att bra erbjudanden om billiga flygbiljetter blir svårare att hitta 2025, menar Sobie.
Scott Keyes, grundare av Going, en webbplats för flygresor, säger att flygpriserna sannolikt kommer att stiga under 2025.
Strejken över – Boeings bud på 38 procent högre lön räckte. Dagens PS
Boeing tar in 250 miljarder – måste rädda kreditvärdigheten. Dagens PS
Kravet: Enorma 250 miljarder i böter. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.