Försäljningen steg i detaljhandeln i oktober, även dagligvaruhandeln lyfte men försäljningsvolymerna backar ändå på årsbasis.
Trots uppgång dippar detaljhandeln
Mest läst i kategorin
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 1,4 procent i oktober jämfört med föregående månad i kalenderkorrigerade och säsongrensade tal.
Dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 0,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,4 procent.
“Trots uppgången jämfört med föregående månad visade totala detaljhandeln en negativ försäljningsvolym på årsbasis för artonde månaden i rad”, säger Jeongwon Kim, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Under den senaste tremånadersperioden (augusti-oktober) var detaljhandelns kalenderkorrigerade och säsongrensade försäljningsvolym 0,3 procent lägre än i närmast föregående tremånadersperiod (maj-juli).
Sällanköpsvaruhandeln visade en nedgång på 1,2 procent medan dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget visade en uppgång på 0,2 procent.
Jämfört med motsvarande månad 2022 minskade detaljhandelns försäljningsvolym i oktober med 1,0 procent i kalenderkorrigerade tal. Sällanköpsvaruhandeln minskade med 2,8 procent medan dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 1,8 procent.
Läs mer här.
Läs även: Brittisk detaljhandel går lika dåligt som under pandemin Dagens PS
Läs mer: Norsk oro: “Det kommer att smälla” Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.