Trots att välbärgade konsumenter klarar ekonomisk press bättre, har lyxkoncernen LVMH sett bättre dagar. Det visar årets första kvartalsrapport.
Trög start på året för världens största lyxkoncern
Mest läst i kategorin
Stigande levnadskostnader tvingar lyxkonsumenterna att bli mer kräsna, vilket har varit en fördel för starka varumärken som Luis Vitton.
Välbärgade kunder tenderar nämligen att vara mer motståndskraftiga under makroekonomisk svaghet.
Men ägaren LVMH, världens största lyxkoncern, har precis som resten av sektorn sett bättre dagar.
Som väntat blev det en trög start på året för bolaget enligt senaste kvartalsrapporten, skriver Wall Street Journal.
Läs mer: Lyxresmålet: Trendiga skärgården i grannlandet. Dagens PS
Klart lägre tillväxt
Omsättningen sjönk med minus 2 procent jämfört med i fjol, vilket var mer än analytikerna hade väntat sig.
Trots denna nedgång ökade LVMH:s organiska tillväxt med 3 procent.
Detta ligger dock en bra bit lägre jämfört med i fjol, då den organiska tillväxten landade på 17 procent tack vare bolagets kraftiga återhämtning i Asien.
Missa inte: Hermès problem – för lyxiga för sitt eget bästa. Dagens PS
Senaste nytt
Backar i Asien
Starkast tillväxt hade LVMH i Japan, mycket tack vare en svag yen och ökad shopping från kinesiska turister, skriver Financial Times.
Räknar man däremot bort landet backade lyxbolaget i Asien, mycket på grund av minskad efterfrågan på lyxvaror i Kina.
Före pandemin hade landet världens största lyxmarknad, men har sedan dess tyngts av ekonomiska problem och en återhämtning som tagit längre tid än väntat.
Läs mer: Historien bakom vardagslyxen vi tar för given. Dagens PS
Är det värsta över?
Allra sämst presterade LVMH:s vin- och spritdivision.
Här backade man med minus 12 procent jämfört med i fjol.
Dock tror analytikerna att lyxkoncernen kan ha tagit sig igenom den värsta krisen och att resten av året kommer att kunna se ljusare ut.
Extrem lyx på hjul: Så bygger ultrarika superunika bilar
I dag räcker det inte med att bara välja färg och läder till bilen. Ska du stå ut bland superrika får du allt tänka utanför boxen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.