De ökande kostnaderna för mat ger svenska hushåll problem och enligt statistik ökar matpriser mer än inflationen.
Tre livsmedelsjättar kontrollerar våra matpriser
Mest läst i kategorin
Livsmedelsproducenter och leverantörer vill ha betalt och livsmedelsbutiker vill behålla sina vinster och marginaler, varför matpriser ökar mer än inflationen, det rapporterar Dagens Nyheter.
Statistik från Statistiska centralbyrån visar att priserna på livsmedel och alkoholfria drycker sedan augusti förra året har ökat med 14 procent. Tidigare varnade Konjunkturinstitutet för att konsumenterna får lida för att företagen vill bibehålla sina vinster, eller för att de höjer sina priser mer än nödvändigt.
Axfood
Peter Holm är vice vd på Axfoodkoncernens inköps- och logistikbolag Dagab och han menar att det inte bara är att höja matpriser.
“Höjs priserna för mycket kommer volymerna att minska när kunderna köper andra varor”, säger han till DN. Han menar att Axfood bara höjer priset på de produkter där det är tvunget, samt att koncernen nu förhandlar mer med leverantörer än vanligt.
Axfood omsatte 18,4 miljarder kronor under det andra kvartalet och resultatet blev 590 miljoner kronor.
ICA
“Vi följer alla råvaror och produktionskostnader nära och har team som enbart jobbar med att följa upp kostnadsutvecklingen så att vi kan hantera det i prisbilden”, säger ICA:s inköpschef Rickard Gustafsson till DN.
ICA omsatte 34,6 miljarder kronor under det andra kvartalet och resultatet blev 1,76 miljarder kronor.
Coop
Enligt Nichlas Olofsson, affärsområdeschef för Sortiment och Inköp på Coop Sverige, har Coop prisjusterat på grund av ökade kostnader hos leverantörer och de ser hela tiden över var de kan köpa in våra varor med bra kvalitet till bra priser.
Axfood, Ica och Coop har alla märkt att konsumenter handlar mer kampanjvaror och letar efter billigare matpriser, det skriver DN.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.