Kinas kris slår hårt mot lyxbolagen, som har tomma butiker, stora rabatter och kraftigt fallande börsvärde.
Tomma megabutiker i Kina visar lyxbolagens kris
Mest läst i kategorin
Planen var att efterfrågan på lyxprodukter skulle komma tillbaka i Kina efter att landet lyfte på sina drakoniska covid-19-restriktioner.
Men så har det inte blivit, och lyxbolag som LVMH, Kering, Hermès och Burberry har i stället fått ett stort kinesiskt problem på halsen.
Efter åratal av kraftig tillväxt förväntas Kinas lyxmarknad krympa så mycket som 15 procent i år, enligt konsultföretaget Digital Luxury Group, rapporterar Bloomberg.
Louis Vuittons flaggskepp bakom stängsel
Nyhetsbyrån exemplifierar med att LVMH:s vd Bernard Arnault var på turné i Kina förra sommaren och då besökte ett bygge i Peking där företagets största märke Louis Vuitton skulle öppna en ny flaggskeppsbutik. Ett år senare är bygget fortfarande bakom staket, och när butiken kommer att öppna är högst oklart.
Den kinesiska besvikelsen har fått börsvärdet på de stora lyxbolagen att falla med 251 miljarder dollar, motsvarande 2 678 miljarder kronor, enligt Bloomberg. Kering och Burberry har rabatter upp mot 50 procent för att rensa sina lager.
“Lyxskam”
I lågkonjunktur finns det förstås mindre pengar till lyxkonsumtion, men det medföljer också en trend med “lyxskam” – att även bland de som fortfarande har pengar så är det inte en bra idé att visa upp det. President Xi Jinping kampanjar för att slå ner på korrupta regeringstjänstemän och främja en mer jämlik inkomstfördelning.
“För många kanske det inte är klokt att visa upp sin rikedom i detta läge”, säger Gary Ng, senior ekonom på Natixis SA.
Läs även: Tungt för LVMH – men att sänka priset på lyx är inget alternativ (Dagens PS)
Läs även: Unga i Kina får inget jobb – går i pension (Dagens PS)
Läs även: Är Kina en papperstiger? Handelskriget kan få ett oväntat slut (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.