Dagens PS

Tillhör du någon av riksdagspartiernas drömmålgrupper?

Det framska death metal-bandet Gojira. Sverigedemokraterna riktar bland annat sina Facebook-annonser mot fans av death metal
Det framska death metal-bandet Gojira. Sverigedemokraterna riktar bland annat sina Facebook-annonser mot fans av death metal. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 09 sep. 2022Publicerad: 09 sep. 2022

Inför valet är riksdagspartierna extra intresserade av att nå ut till vissa målgrupper. Genom att titta på partiernas annonser på Facebook går det att se vilka målgrupper det handlar om.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När man annonserar i Facebook kan man välja att rikta annonserna mot särskilda målgrupper som människor med vissa intressen eller olika kön. SVT Nyheter har gått igenom riksdagspartiernas huvudsidor i Facebooks annonsbibliotek för att se vilka val av målgrupper de gjort, det rapporterar SVT.

Ungdomsförbund, enskilda politiker och regionala politiska sidor har exkluderats och det SVT tittat på är politiska annonser, publicerade och riktade mot människor i Sverige under de senaste 30 dagarna.

Rikspartiernas drömmålgrupper:

  • Socialdemokraterna har riktat nästan hälften av sina annonser mot människor som arbetar med hälso- och sjukvård.
  • Miljöpartiet riktar 64 procent av sina annonser mot enbart kvinnor som är intresserade av klimatet och gärna har högskoleutbildning.
  • Vänsterpartiet exkluderar grupper med intressen som aktier, golf, vinprovning, kappsegling och SUV:ar.
  • Centerpartiet riktar cirka en tredjedel av sina annonser mot enbart kvinnor, särskilt högutbildade, de exkluderar människor som är intresserade av Ryssland, Ungern och lastbilar.
  • Moderaterna riktar annonser mot alla kön som bedöms vara intresserade av villa och Volvo.
  • Sverigedemokraterna har riktat över 80 procent av sina annonser mot män med intressen som kretsar kring bilar. Några annonser riktas även mot fans av black metal, death metal och country-musik.
  • Kristdemokraterna riktar bara några få av sina annonser mot grupper med specifika intressen, det är då intressen som även Sverigedemokraterna och Moderaterna använder, bilar och bostäder.
  • Liberalerna vill nå människor med universitets- och högskoleutbildning och gärna dem som är intresserade av skolan.

 

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Så tycker partierna om bilen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]