Dagens PS

Teslas varumärke rejält naggat i kanten

Tesla
Värdet på Teslas varumärke faller för andra året i rad. (Foto: David Zalubowski/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 21 jan. 2025Publicerad: 21 jan. 2025

För andra året i rad faller värdet på den amerikanska elbilsjätten Teslas varumärke, enligt ny rapport. Detta märks dock inte på börsen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

CNBC uppger med hänvisning till det Londonbaserade forsknings- och konsultföretaget Brand Finance att Teslas varumärke på nytt föll i värde 2024.

Det var andra året i följd som varumärket minskade i värde.

ANNONS

Teslas varumärke är nu värt cirka 43 miljarder dollar, en minskning från 58,3 miljarder dollar i början av 2024.

Det kan jämföras med värdet på ledande japanska Toyotas varumärke, som uppges ligga på 64,7 miljarder dollar.

Elon Musk drar ner varumärket

När det gället värdetappet för Teslas varumärke och kopplingen till vd:n och grundaren Elon Musk, kommenterar David Haigh, vd för Brand Finance, det så här:

“Det finns människor som tycker att han är underbar, men många som inte gör det.”

Han tillägger:

“Om du köper elbilar är det mycket troligt att hans personlighet påverkar din syn på om du vill köpa en av hans företags bilar eller inte, men det är bara en av många faktorer.”

ANNONS

Forsknings- och konsultföretaget anser att Musks “antagonism” har bidragit till värdeminskningen av Teslas varumärke, som sjönk med 26 procent bara under fjolåret.

ANNONS

Senaste nytt

Tesla har en gammal fordonsflotta

En åldrande fordonsflotta anges också som en anledning till nedgången av värdet för elbilstillverkarens varumärke.

Toyota i Japan är det bilvarumärke som alltså rankas högst följt av tyska Mercedes.

Kriterierna i rankningen är bland annat företagens ekonomi, intäkter, licensavtal och marginaler.

Aktien går som en raket på USA-börsen

Medan Teslas varumärke uppenbarligen blir än mer skamfilat står aktien högt i kurs på Wall Street i New York. Under förra året rusade Teslas aktie med 63 procent och nådde nytt rekord i december.

Det är tydligt att börsinvesterarna har en helt annan syn på Elon Musks skapelse än konsumenterna.

I den nu aktuella varumärksundersökningen backar Tesla på områden som “rykte” och “rekommendation”, och det på marknader där företaget har fabriker och säljer sina fordon, det vill säga på hemmaplan USA, i Europa och i Asien.

ANNONS

Blir omkörd av Mercedes och BYD

“Tesla såg betydande nedgångar i sina poäng i Europa, där dess övervägandepoäng sjönk från 21 % till 16 % i genomsnitt från 2024 till 2025”, konstaterar CNBC och uppger att både Mercedes och kinesiska BYD ger Tesla stryk när det gäller överväganden och rekommendationer utanför USA.

I USA sjönk bolagets poäng för rekommendation till 4,3 från 8,2 på den 10-gradiga skalan, men det ska sägas att Tesla behåller sin höga lojalitetspoäng på 90 procent i USA.

Det betyder, enligt CNBC, att de som redan kör en Tesla av allt att döma tänker fortsätta med det under de kommande tolv månaderna.

Varnar Musk för försäljningstapp

Samtidigt varnar David Haigh på Brand Finance för att Teslas “dragkraft försvagas”.

Han bedömer att det finns en risk att bolaget inte lyckas sälja så många produkter framöver, särskilt inte till så höga priser.

Teslas varumärkesstyrkeindex har också, enligt Brand Finance, sjunkit från drygt 80 till strax under 65. Poängen anger hur bra ett varumärke klarar sig jämfört med konkurrenterna på immateriella åtgärder.

Även varumärket för X, som också leds av världens rikaste person Elon Musk, som numera är Trumps politiska parhäst, har sjunkit i värde, visar Brand Finances rapport.

ANNONS

Däremot ökar värdet på varumärket för Musks rymdföretag SpaceX.

Läs även: Tesla-ägare reagerar starkt på Musks politiska spel Dagens PS

Läs vidare: Interna Tesla-kritiken: “Bolagets uppdrag är att berika Musk” Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS