Dagens PS

Teslas värdering väcker frågor: "Helt obegripligt"

Kollage föreställande en bild med en Tesla laddstation med nedåtgående graf i bakgrunden och en bild föreställande Robert Næss.
Robert Næss ifrågasätter den höga värderingen på Tesla. (Kollage: Canva / TT / Ole Berg-Rusten / NTB)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 02 jan. 2025Publicerad: 02 jan. 2025

Tesla fortsätter att fascinera, både på börsen och i bilindustrin. Efter ett rekordår 2024, där aktien steg med över 62 procent, har kursen backat kraftigt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I december nådde Tesla sitt högsta värde någonsin på 488 dollar, men handlas nu för 403 dollar. Detta har väckt debatt om bolagets långsiktiga potential.

Robert Næss, investeringsdirektör på Nordea, riktar skarp kritik mot värderingen. Med en förväntad P/E på 124 för 2025, jämfört med kinesiska BYD:s P/E på 14, menar han att prissättningen är svår att motivera i en intervju med Finansavisen.

“Kina är epicentrum för elbilsmarknaden och Tesla står still medan BYD tar över”, säger Næss. BYD ökade sin försäljning med 33 procent 2024 och sålde totalt 4,25 miljoner bilar förra året, vilket ställer Teslas produktion på 1,8 miljoner i skuggan.

Vad är P/E-tal?

P/E-tal, eller pris/vinst-tal, är ett mått som används för att värdera aktier. Det beräknas genom att dividera aktiens pris med bolagets vinst per aktie (EPS).

Så här tolkar du P/E-talet:

  • Lågt P/E-tal: Kan indikera att en aktie är undervärderad eller att marknaden har låga förväntningar på framtida tillväxt.
  • Högt P/E-tal: Kan tyda på att marknaden har höga förväntningar på bolagets framtida vinsttillväxt, men det kan också innebära en risk för övervärdering.

Exempel:

  • Tesla (2025): P/E på 124 – indikerar höga tillväxtförväntningar.
  • BYD (2025): P/E på 14 – betraktas som lågt i jämförelse.

Viktigt att tänka på:

P/E-tal ska inte användas isolerat, utan tillsammans med andra nyckeltal och branschspecifika faktorer för att ge en mer komplett bild av ett bolags värdering.

Kina dominerar – Tesla tappar mark

Bolaget har kämpat för att hålla jämna steg i Kina, där BYD dominerar med både högre volymer och lägre priser. BYD:s modeller erbjuds för så lite som 110 000 kronor, långt under Teslas prisklass.

Næss lyfter även fram tekniska försprång hos kinesiska konkurrenter som Nio, vars fjädringssystem sätter nya standarder. Tesla, å andra sidan, kritiseras för sin satsning på kamerabaserad självkörareteknik, vilket anses ligga efter avancerade radarsystem som används av konkurrenter.

“Tesla var länge synonymt med innovation, men kinesiska aktörer har både kommit ikapp och passerat”, säger Næss och tillägger att försvinnande subventioner i USA kan försvåra Teslas konkurrens ytterligare.

ANNONS

Senaste nytt

Deutsche Bank ser ljusare framtid

ANNONS

Samtidigt är inte alla lika pessimistiska. Deutsche Bank har tidigare uttryckt optimism kring Tesla som en nyckelaktie för 2025, med fokus på deras position inom både teknik och volymproduktion.

Banken menar att Tesla har potential att vända trenden och möta framtidens utmaningar.

Tuff konkurrens på global nivå

Med en elbilsmarknad där Kina står för en allt större del av försäljningen är det tydligt att konkurrensen hårdnar.

Frågan är om bolaget kan behålla sin roll som en av branschens ledare, eller om kinesiska tillverkare som BYD och Nio tar över tronen.

Läs även: Oron för börskrasch växer: “Kommer inte att hålla”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS