Det går inget vidare med elbilarna, ändå har Teslas aktiekurs rusat sedan kvartalsrapporten där Elon Musk återigen var optimist. Hur går det ihop?
Teslas aktiekurs "fristående från verkligheten"
Mest läst i kategorin
Den 23 april presenterade Elon Musk Teslas senaste kvartalsrapport, och sedan dess är elbilstillverkarens aktie upp 24 procent.
Så ordningen är återställd? Nja, inte riktigt om man får tro amerikansk affärsmedia och motortidningarnas rapportering.
Bloomberg skriver om Teslas vinstmultipel, där priset på aktien jämförs med vinsten per aktie. Priset på Teslas aktie är 63 gånger de förväntade framtida vinsterna, vilket ekonomisajten jämför med de bolag som gått starkast under AI-boomen det senaste året, Microsoft och Nvidia. Samma jämförelsetal för dessa jättebolag är 30 respektive 33.
Dubbelt så dyr som Nvidia
Den stora skillnaden förutom det dubbla priset är att för Microsoft och Nvidia så stiger fortsatt vinsterna, för Tesla går vinsterna åt andra hållet då efterfrågan på elbilar sjunker.
Den senaste tidens återhämtning i Teslas aktie handlar inte om själva kvartalsrapporten, den var en besvikelse för både Elon Musk och investerarna med tanke på de fallande vinsterna. Men under sin presentation lyckades den excentriske vd:n charma marknaden med tal om AI, självkörande bilar i Kina och nya modeller.
Teslas aktiekurs mer än elbilar
På fredagen steg Teslas aktiekurs 1,8 procent, som en del av en bredare uppgång på marknaden. Men det är inte alla som köper Elon Musks narrativ.
“Musk har alltid velat att Tesla ska ses som mer än en elbilstillverkare, men det fungerar när det finns tillväxt i kärnverksamheten”, säger David Mazza, vd på Roundhill Investments till Bloomberg.
“När din kärnverksamhet minskar, är den berättelsen mycket svårare, vilket är anledningen till att jag tror att multipeln just nu är fristående från verkligheten, och aktien är inte billig trots att den har fallit mycket i år.”
Skulle göra 20 miljoner bilar om året
Även inom nischad motormedia får Elon Musks optimism mothugg.
“Vad i helvete händer på Tesla? Massavsked, Musks offentliga utbrott och tidigare annonserade planer som ligger på sophögen”, skriver Autocar. Och det bara i rubrik och nedryckare på ett reportage som går igenom hur det lät med Elon Musks planer för ett år sedan, jämfört med i dag.
Kortfattat så blev det inte riktigt som Musk tänkt sig. Då öppnades dörrarna till “Gigafabriken” i Texas, och Musk talade om en framtid där Tesla dominerade marknaden och gjorde 20 miljoner elbilar om året, det skulle bli fler fabriker bland annat i Mexiko.
Strejk riskerar att smutskasta image
Ett år senare: Baserat på senaste kvartalsrapporten kommer Tesla landa på under två miljoner producerade elbilar i år. Några nya fabriker ser det inte ut att bli än på ett tag och på de nuvarande har personal fått sluta, gällande självkörande bilar är budskapet fortfarande “snart”, och många av de chefer som var med och lyftes fram av Elon Musk på presentationen i Texas för ett år sedan har fått lämna bolaget.
Och då har vi ännu inte ens nämnt en störande strejk i lilla Sverige, som skapar stor huvudvärk för Tesla då IF Metall har rejält med pengar samtidigt som amerikanska och tyska fackförbund noga tittar på. Det är inte heller något vidare för bolagets rykte.
“Företagets tillvägagångssätt riskerar att smutskasta dess image i en region i spetsen för den gröna omställningen”, skriver Bloomberg.
Läs även: Sveriges största fackförbund ger sig in i matchen mot Tesla (Dagens PS)
Läs även: Sågningen: Tesla absolut inte självkörande (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.