Dagens PS

Synsam redovisar dystra siffror – aktien sjunker

synsam
Allt föredrar att hyra sina glasögon i stället för att köpa (Foto: Christine Olsson/TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 22 feb. 2023Publicerad: 22 feb. 2023

Färre konsumenter köpte glasögon och linser förra året. I Synsams senaste kvartalsrapport redovisas ett minskat rörelseresultat och rörelsemarginal, men en ökad nettoomsättning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Under det fjärde kvartalet 2022 ökade optikkedjan Synsams nettoomsättning med 10,3 procent till 1 373 miljoner kronor. Den organiska försäljningstillväxten minskade något från jämförelsekvartalet, då den uppgick till 13,8 procent. Enligt rapporten uppgick den till 6,8 procent. Det rapporterar Dagens Industri. 

Tillväxten har dock skett till en högre kostnad och en lägre lönsamhet, skriver vd Håkan Lundstedt i rapporten.

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet, mätt som ebitda, sjönk till 273 miljoner kronor, från 296 miljoner kronor ett år tidigare.

Ebitda-marginalen låg på 23 procent för helåret, vilket vat något under Synsams mål på medellång sikt.

MISSA INTE: Kris på Ikea: ”Alla uppmanas hålla käften”

Många håller i plånboken

Rörelsemarginalen landade på 19,6 procent – motsvarande period föregående år var den siffran 23,5 procent.

Enligt Lundstedt har marknadstillväxten i Norden påverkats negativt under hela året på grund av den stigande inflationen, som fått konsumenterna att hålla allt hårdare i plånboken.

“När jag summerar 2022 kan jag konstatera att året i mångt och mycket präglades av osäkerhet i vår omvärld i form av krig och makroekonomisk turbulens”, skriver han i rapporten.

ANNONS

Bolaget hade sedan tidigare inlett ett spar- och effektiviseringsprogram, i syfte att minska kostnaderna under 2023 och 2024, vilket påverkade resultatet negativt.

ANNONS

Senaste nytt

Fler väljer att hyra glasögon

Allt fler kunder väljer att hyra sina glasögon hos Synsam, vilket kan vara en lösning för den som inte har råd att köpa glasögon kontant.

Synsams abonnemangsaffär Synsam Lifestyle fortsätter att växa snabbare än bolaget som helhet.

Omsättningsökningen inom Synsam Lifestyle uppgick till 21 procent under det fjärde kvartalet jämfört med samma period 2021, och antalet nya aktiva kunder ökade med cirka 33 000. Detta var den största ökningen för ett enskilt kvartal, enligt rapporten.

“Affären är än mer attraktiv och tillför mervärde till kund i tider med större ekonomisk osäkerhet då det ger kunden valmöjligheter i flera prisnivåer”, skriver Håkan Lundstedt.

Vid 15-tiden på onsdagen var Synsams aktie ner på minus 1,52 procent.

Läs även: E-handeln fortsätter att backa – även 2023

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS