Dagens PS

Swedish Match överraskar – succé för rökfritt i USA

Swedish Match överraskar – succé för rökfritt i USA
Nikotinpåsarna Zyn gör succé i USA, och Swedish Match fortsätter satsningen rökfritt. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 22 juli 2022Publicerad: 22 juli 2022

Swedish Match ökar både omsättning och vinst under andra kvartalet. Framför allt är det succén för tobaksfritt snus i USA, men också vanligt snus går hem på andra sidan Atlanten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedish Match överträffar analytikernas förväntan för andra kvartalet 2022. Företagets omsättning ökar med 23 procent till 5 561 miljoner kronor, från 4 505 miljoner samma tid förra året enligt rapporten.

“Ett imponerande resultat”

Det justerade rörelseresultatet ökar till 2 227 miljoner kronor (1 956), med en rörelsemarginal på 40 procent (43,4). Resultat per aktie ökar det också, från 0,92 kronor till 1,07 kronor, en ökning med 17 procent.

“Vår rökfria verksamhet levererade tvåsiffrig procentuell försäljningstillväxt i lokala valutor och ett imponerande resultat trots betydande investeringar för att främja framtida tillväxt”, säger Lars Dahlgren, vd för Swedish Match i en kommentar. 

Swedish Match satsar på rökfritt

“Det viktigaste bidraget till det förbättrade resultatet för Rökfria produkter var den starka utvecklingen för ZYN i USA, men moist snuff i USA levererade också respektingivande vinsttillväxt.”

Swedish Match överraskar – succé för rökfritt i USA

Swedish Match vd Lars Dahlgren är nöjd med utvecklingen. Foto: Swedish Match

Den starka utvecklingen i USA har att dels göra med ökad försäljning, dels en ökning av försäljningsställen. Enligt Dahlgren står Zyn för mer än tre fjärdedelar av försäljningsvärdet för nikotinpåsar i USA under Q2.

Snus storsäljare

Försäljningen av rökfria produkter ökar också i Skandinavien. Det är inte bara nikotinpåsarna som ökar – också snusförsäljningen gick en aning uppåt. Här är snuset fortfarande storsäljare, och företaget satsar enligt Dahlgren på att “förbättra vår position på marknaden för nikotinportioner.”

Under kvartalet har både volym och försäljning för rökfria produkter ökat med 6 procent jämfört med samma tid förra året.

Periodens resultat för koncernen uppgick till 1 624 MSEK (1 441)

Fortsätter investera

Swedish Match fortsätter att planera investeringar, och fokus är framför allt på nikotinportioner. De kapitalinvesteringar man ser under 2022 blir ungefär som dem man gjorde under 2021.

I rapporten konstaterar företaget att man har som mål att “återföra medel som inte behövs inom verksamheten till aktieägarna”. I och med budet från Phillip Morris, som Dagens PS tidigare rapporterat om, har bolaget pausat återköp av egna aktier.

Läs även: 18-årsgräns för vitt snus: “Tydlig förändring” 

Läs även: Aktivistinvesterare köper i Swedish Match – kan stoppa bud 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS