Under måndagen fortsatte Swedbanks problem med den digitala plattformen för aktiehandel. De kunder som upplever att de förlorat pengar till följd av problemen – kan göra en reklamation.
Nytt debacle för Swedbanks aktiehandel – kunder ser rött
Mest läst i kategorin
Problemen med Swedbanks aktiehandelstjänst startade redan förra veckan. De påverkade främst vilken marknadsdata som presenterades.
Felmeddelande i appen
Även under måndagen möttes kunderna av ett felmeddelande i appen – som avslutades med ”felsökning pågar”.
En uppgiftslämnare uppger till Di – att värdepappershandeln i praktiken inte har fungerat på sex dagar.
”Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte kunnat handla aktier på Swedbanks plattform i sex dagar. Det är ju ingen obskyr mäklarfirma vi pratar om,” säger uppgiftslämnaren och klargör:
”Swedbank säger att man kan handla aktier. Vad de menar med det är att man kan ringa till en aktiedesk och handla via en mäklare, för det fungerar inte digitalt.”
Uppdaterar den tekniska plattformen
Swedbank håller på att och uppdatera den tekniska plattformen för värdepappershandeln, och i samband med uppgraderingen förekommer det störningar som påverkar aktieinformationen i appen och internetbanken.
“Vi är ledsna och ber om ursäkt till våra kunder för de problem som det orsakar”, säger Unni Jerndal, presschef på Swedbank, under måndagen.
Hon säger vidare att “en del kunder kan lägga order och får igenom avslut till aktuell marknadskurs, men för andra fungerar det i undantagsfall inte alls, och för vissa är det fördröjningar samt att information inte visas korrekt”.
Ersättning till drabbade
Swedbank har ett team som försöker lösa problemen så fort som möjligt.
Till drabbade kunder erbjuder Swedbank följande, enligt Unni Jerndal:
”Har vi kunder som upplever att de förlorat pengar på grund av störningarna så kan de göra en reklamation av genomförda värdepappersaffärer.”
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.