EU måste agera nu för att rädda jobben i Europas bilindustri. Det skriver Aceas ordförande Ola Källenius till EU:s ledare.
Svenskens nödrop ska rädda Europas bilindustri
Mest läst i kategorin
Det handlar om att agera nu för att förhindra irreparabel skada på konkurrenskraften i ett läge där elbilarna tillväxt avtagit och de globala handelsspänningarna ökar.
Det skriver Ola Källenius, 55-årig svensk, vd för den tyska biljätten Mercedes-Benz Group och nyvald ordförande för Acea.
Höga krav på Europas bilindustri
Acea är European Automobile Manufacturers Association och har en hel del att lägga bakom sin ord i vad som kan beskrivas som ett nödrop.
Acea kan hänvisa till 13,2 miljoner européer jobbar inom fordonssektorn – 10,3 procent av alla tillverkningsjobb inom EU.
För de europeiska regeringarna levererar de 383,7 miljarder euro i skatteintäkter och för EU ett handelsöverskott på 106,7 miljarder euro.
Över 7,5 procent av EU:s BNP kommer ur bilindustrin, som dessutom står för 33 procent av all forskning och utveckling inom industrin i Europa.
Senaste nytt
Europas bilindustri hotad
Nu påpekar Ola Källenius att det här är en hotad sektor som behöver framtida konkurrenskraft och kunna driva på miljöutvecklingen.
”En blomstrande europeisk bilindustri är avgörande för att driva ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft. Branschen står inför oöverträffade utmaningar från global konkurrens, geopolitiska spänningar och en mer komplex än väntat omvandling mot el- och vätgasutsläppsfri rörlighet”, skriver Källenius.
Tre centrala krav
Det krävs tre åtgärder i närtid, menar Acea-ordföranden.
Det första är ”en realistisk väg att minska koldioxidutsläppen”, en väg som är ”marknadsdriven och inte straffdriven”.
Källenius menar att 2025 års koldioxidmål för bilar och skåpbilar ger oproportionella kostnader.
Man behöver skapa ett regelverk som förbättrar konkurrenskraften som europeisk industri och hitta nya väg att skapa handelsförbindelser som bygger på en fri och rättvis handel, är beskedet vidare.
Kräver en ”reality check”
“Den europeiska gröna affären måste bli föremål för en verklighetskontroll och en omställning – för att göra den mindre stel, mer flexibel och för att förvandla avkarboniseringen av bilindustrin till en grön och lönsam affärsmodell”, skriver Källenius.
”Låt mig vara tydlig: EU:s bilindustri är fortfarande engagerad i EU:s klimatneutralitetsmål 2050 samt övergången till nollutsläppstransporter och mobilitet”.
Mest brådskande är att hitta en lösning inom EU för att lätta på efterlevnadskraven kring koldioxidmålet 2025.
”Politiska åtgärder i dag kunde inte vara mer kritiska, eftersom de senaste preliminära siffrorna indikerar en minskning med nästan 6 procent av nyregistreringen av elbilar 2024. Marknadsandelen är också på en nedåtgående nedgång, och minskar med 1 procent till 13,6 procent”, påpekar Källenius.
”Den europeiska gröna affären måste bli föremål för en verklighetskontroll och en omställning – för att göra den mindre stel, mer flexibel och för att förvandla avkarboniseringen av bilindustrin till en grön och lönsam affärsmodell”, avslutar han.
Ola Källenius tar över rodret för Europas biltillverkare. Dagens PS
Mercedes-Benz vd larmar: Starkastes överlevnad gäller. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.