H&M kommer in med nolltillväxt i lokala valutor i sin försäljning i Q3 i det brutna räkenskapsåret, det är sämre än väntat.
Svenska klädjättens försäljning sviker
Mest läst i kategorin
Försäljningsutfallet blev 60 897 miljoner kronor under det tredje kvartalet, alltså perioden 1 juni 2023-31 augusti 2023, enligt ett pressmeddelande på fredagen från det svenska klädbolaget.
H&M: Oförändrad nettoomsättning
“I lokala valutor var nettoomsättningen oförändrad jämfört med föregående år. Exklusive Ryssland, Vitryssland och Ukraina var ökningen 8 procent i svenska kronor”, skriver H&M-gruppen som påpekar att resultatet kan komma att justeras i någon mån då siffrorna för perioden ännu så länge är preliminära.
Di.se uppger att förhoppningen enligt Infront var att H&M:s försäljningen skulle öka med 5,0 procent i lokala valutor under årets tredje kvartal.
H&M framhåller vidare att målet att nå en rörelsemarginal på 10 procent nästa år “går åt rätt håll”.
“Lönsamhet och lagernivåer har prioriterats under kvartalet”, heter det.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.