Dagens PS

Svenska klädjättens försäljning sviker

försäljning
H&M:s vd Helena Helmersson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 sep. 2023Publicerad: 15 sep. 2023

H&M kommer in med nolltillväxt i lokala valutor i sin försäljning i Q3 i det brutna räkenskapsåret, det är sämre än väntat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningsutfallet blev 60 897 miljoner kronor under det tredje kvartalet, alltså perioden 1 juni 2023-31 augusti 2023, enligt ett pressmeddelande på fredagen från det svenska klädbolaget.

H&M: Oförändrad nettoomsättning

“I lokala valutor var nettoomsättningen oförändrad jämfört med föregående år. Exklusive Ryssland, Vitryssland och Ukraina var ökningen 8 procent i svenska kronor”, skriver H&M-gruppen som påpekar att resultatet kan komma att justeras i någon mån då siffrorna för perioden ännu så länge är preliminära.

Di.se uppger att förhoppningen enligt Infront var att H&M:s försäljningen skulle öka med 5,0 procent i lokala valutor under årets tredje kvartal.

H&M framhåller vidare att målet att nå en rörelsemarginal på 10 procent nästa år “går åt rätt håll”.

“Lönsamhet och lagernivåer har prioriterats under kvartalet”, heter det.

Läs även: H&M:s nya satsning – ett “måste” Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS