Senaste gången industrijätten SKF knoppade av en fordonsverksamhet resulterade det i Volvo. Framtida får utvisa om detta mynnar ut i en likartad succé.
Svenska industrijättens historiska nysatsning
Mest läst i kategorin
SKF har meddelat sina planer på att avknoppa sin fordonsverksamhet till ett eget börsnoterat bolag, med huvudsäte i Göteborg.
Denna avknoppning, som är planerad att genomföras 2026, syftar till att skapa en starkare marknadsposition inom elfordonssektorn och möjliggöra mer fokuserade satsningar, rapporterar Göteborgs-Posten.
“1926 knoppade vi av något som blev Volvo. Hundra år senare skapar vi en ny fordonsverksamhet – det är industrihistoria”, säger SKF:s vd Rickard Gustafson.
Industrijätten optimistisk
Trots att SKF har upplevt en minskning i försäljningen inom fordonssektorn är företaget optimistiskt inför framtiden. Genom att investera i innovativa lagerlösningar och teknologier som är anpassade för elbilar och ellastbilar, hoppas SKF kunna förbättra sin konkurrenskraft på en snabbt växande marknad.
Läs mer: Även Polestar rasar mot Bidens förbud. Realtid
Industrijättens strategi inkluderar en tydlig inriktning mot hållbara lösningar, vilket ligger i linje med den globala trenden mot elektrifiering.
Av de totala intäkterna inom fordonsverksamheten kommer en tredjedel från eftermarknaden. De återstående delarna av verksamheten fokuserar på specifika produkter som är avgörande för både fordon och drivlinor.
Stannar i Gamlestaden
SKF:s huvudkontor kommer att förbli i Gamlestaden, Göteborg, vilket betonar företagets engagemang för regionen. Genom att separera fordonsverksamheten hoppas industrijätten kunna skapa mer lönsamma och specialiserade verksamheter inom både fordons- och industrisektorerna.
Denna strategiska avknoppning kan leda till ökad innovation och förbättrad marknadsanpassning i en tid präglad av förändringar inom transportsektorn.
Stabil delårsrapport från industrijätte
På onsdagen lämnade SKF en delårsrapport som togs emot väl på en Stockholmsbörs som i övrigt gick ned. Bolaget stängde med en uppgång på nästan 2 procent.
”Vi är nöjda med att rapportera en fortsatt stabil marginalutveckling, vilket innebär en förbättring jämfört med föregående år, trots lägre volymer i rådande svaga marknadsläge och betydande negativa valutaeffekter”, skriver industrijättens vd Rickard Gustafson i vd-ordet.
Läs även: Svår balansgång: AI utmanar EU:s klimatmål. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.