Dagens PS

Svenska e-handelsgurun: "Går in i Black Week med viss optimism"

Apotekssektorn är en av få branscher som klarar sig hyfsat starkt under e-handelns senaste år av kraftig motvind. Det säger Veckans Börsprofil Per Ljungberg, e-handelsexpert på Svensk Handel, i en intervju med Dagens PS.
Apotekssektorn är en av få branscher som klarar sig hyfsat starkt under e-handelns senaste år av kraftig motvind. Det säger Veckans Börsprofil Per Ljungberg, e-handelsexpert på Svensk Handel, i en intervju med Dagens PS. (Foto: Svensk Handel)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

E-handeln och många konsumentaktier har haft ett fortsatt tufft 2024. Men kanske syns ljuset i tunneln nu efter räntesänkningar och minskad inflation? Den som borde veta bättre än få andra är Per Ljungberg, e-handels expert på Svensk Handel, med stenkoll på branschens utveckling, tendenser och siffror.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Cirka 20 procent av e-handelns omsättning under 2023 kom från november och december”, säger Veckans Börsprofil i en intervju med Dagens PS inför stundande Black Week och julhandel där han delar med sig av sin syn på vilka sektorer som går starkast, nästa stora trend och hur det växande hotet från Kina-sajterna Temo och Shein ska hanteras.

Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem snabba frågor till en aktuell person inom börs och finans.

Namn: Per Ljungberg

Titel: Chief Innovation Officer på branschorganisationen Svensk Handel

Bakgrund: På Svensk Handels sedan 2019, bland annat som vd på Svensk Digital Handel som efter 2023 är en del av hela Svensk Handel. Styrelsemedlem i Ecommerce Europe. Också bakgrund från PostNord i flera olika roller.

Aktuell: Många e-handlare har haft det fortsatt trögt 2024 och efter sommaren stod vinstvarningarna och svaga rapporter som spön i backen. Kommer vändningen i samband med Black Week och julen?

1. Många konsumentbolag har haft det tufft, inte minst på börsen, hur mår egentligen e-handeln just nu, några tecken på vändning?

“Det har varit och är fortfarande väldigt tufft för många e-handelsföretag, även om vår E-handelsindikatorn för september i år tyder på att vi kan gå in i Black Week och julhandel med viss optimism. Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Omsättningen i e-handeln under tredje kvartalet 2024 ökade med 8 procent i löpande priser jämfört med samma kvartal 2023. Hittills i år från januari till och med september har e-handeln sammantaget vuxit med 11 procent.”

ANNONS

Senaste nytt

2. Finns det några branscher som sticker ut som särskilt starka för tillfället och när ni tittar framåt?

ANNONS

“Varor från Apotek har, till skillnad från många andra kategorier fortsatt hålla en hög tillväxttakt även efter pandemin. Hittills i år omsätter e-handeln med apoteksvaror cirka 10 miljarder SEK och under tredje kvartalet 2024 ökade omsättningen i kategorin med 9 procent jämfört med samma kvartal förra året. Det ungefär den tillväxttakt kategorin hållit även under 2022 och 2023. Även tobaksprodukter går väldigt starkt på nätet, med en tillväxttakt på över 20% per år både 2022 och 2023, och kategorin fortsätter positivt. Av övriga kategorier har även Skönhet och Hälsa haft en bättre utveckling än branschen i sin helhet de senaste tre åren.”

Och vilka sektorer har haft det tuffare?
“De kategorier som gått svagare är de som var starka under pandemin, t ex byggvaror, möbler och hemelektronik. Där kan vi i e-handelsindikatorn se en viss förbättring hittills i år.”

Per Ljungberg, Chief Innovation Officer på branschorganisationen Svensk Handel. (Foto: Svensk Handel)

3. Black Friday och därefter julen är i antågande, vad kan vi förvänta oss och hur stor betydelse har dessa tillfällen för handeln?

“November och december är de klart viktigaste månaderna för handeln, inte minst e-handeln då när Black Friday på allvar kom till Sverige 2013 var det främst på nätet. Cirka 20 procent av E-handelns omsättning under 2023 kom från november och december. Efter räntesänkningar och lägre inflation hoppas många handelsföretag nu på en god försäljning. Men det är viktigt att komma ihåg att läget fortsatt är tufft. Konsumenterna håller fortsatt hårt i plånböckerna och än märks inte räntesänkningarna av mer än möjligen psykologiskt. Många e-handlare har också ganska stora lager de behöver minska så vi tror också att det ur konsumentperspektiv kommer finnas många klipp att göra”.

4. Kinesiska sajter som Temu och Shein beskrivs som ett allt större problem av många svenska e-handlare, ge oss en lägesbild?

“Det är mycket oroväckande att en stor del av den ökning av e-handelskonsumtion som sker just nu i Sverige sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter. Varken EU:s Digital Services Act (DSA), Produktsäkerhetsförordningen eller The Green Deal adresserar den kritiska lagstiftningslucka som dessa plattformsaktörer utnyttjar. De betraktas inte med automatik som ekonomiska aktörer och anses därmed inte vara ansvariga för att placera produkter på marknaden, vilket gör att de kan komma att kringgå regler om producentansvar. Detta innebär att produkterna som säljs via dessa plattformar ofta undgår de krav på säkerhet och hållbarhet som ställs på europeiska företag, vilket skapar en osund konkurrens och utsätter konsumenter för potentiella risker”.

Vad måste till för att konkurrensen ska ske på lika villkor som du ser det?
“Svensk Handel vill se åtgärder för att täppa till denna lagstiftningslucka. Det handlar om att erkänna online-marknadsplatser som ekonomiska aktörer och att de anses placera produkter på marknaden om ingen annan ekonomisk aktör i EU gör det, vilket skulle öka möjligheterna till ansvarsutkrävande. Vi vill se skärpta krav på online-marknadsplatser för att säkerställa att en ansvarig ekonomisk aktör i EU finns för att garantera produktsäkerhet, inklusive förpackningar. Förbättrad produktspårbarhet och stärkt lagstiftning för tullmyndigheter för att stoppa olagliga importer via små paket skulle också hjälpa. Och så vill vi att myndigheter i ökad grad granskar dessa plattformar.”

5. Om vi avslutningsvis lyfter blicken lite – vilka är de stora trenderna framåt inom e-handeln?

ANNONS

“Vi har bara sett början av hur generativ AI kommer påverkar hur vi konsumerar och hur e-handlare erbjuder sina produkter på marknaden. Vi kommer se fler AI-assistenter på sajter och så kommer Retail Media på allvar etablera sig på svenska marknaden. De kanske inte blir så tydligt för konsumenten, men för e-handlare är det en enorm möjlighet för nya intäkter med goda marginaler. Och för brands ett sätt att effektivisera sin marknadsföring.”

Läs mer:

Veckans Börsprofil: Drakens bästa investeringsråd: “Fungerat för mig” – Dagens PS

Veckans Börsprofil: Nätmäklarnas skräck: “Finns en uppbyggd stark frustration” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS