Missnöjet utbrett bland kunder. Småbanker däremot populära.
Storbanker hamnar under "skamgränsen"
Mest läst i kategorin
Enligt en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som refereras av Svenska Dagbladet, är hälften av kunderna missnöjda med Nordea och Swedbank.
Många kunder hittar i stället den service de söker hos småbankerna, visar rapporten.
“Det finns stora kundmassor som inte känner sig prioriterade hos storbankerna”, säger SKI:s vd Johan Parmler till tidningen, som uppger att det kunderna retar sig på dåliga öppettider och att man tvingas uträtta alla sina ärenden själv på storbankernas hemsidor.
Många kunder vill att bankerna ska fungera som de gjorde förr.
“Det är en av anledningarna till att Nordea och Swedbank – två av de fyra storbankerna – hamnar under skamgränsen 60 på den hundragradiga betygsskalan”, skriver SvD där Johan Parmler på SKI förklarar att det i första hand handlar om äldre kunder som har svårt att ta till sig digitala lösningar.
Undersökningen visar att det bara är Handelsbanken bland storbankerna som har nöjda kunder.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.