Fraktskeppet som blockerar Suezkanalen slår hårt mot världsekonomin. Stoppets kostnad är 400 miljoner dollar i timmen, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor i timmen.
Stoppets kostnad: 3,5 miljarder i timmen
Mest läst i kategorin
I tisdags fastnade ett gigantiskt containerfartyg, Ever Given, i Suezkanalen och blockerar framfarten, som Dagens PS tidigare rapporterat om.
Stoppet kan pågå i flera veckor fruktar bolaget som sköter räddningsverksamheten, vilket kommer att bli dyrt för världsekonomin. Mycket dyrt.
Varor för nära 10 miljarder dagligen
För varje timme så kostar stoppet 400 miljoner dollar, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor, i förlorad handel. Beräkningen kommer från fraktdata och nyhetsföretaget Lloyd’s List, som uppskattar att Suezkanalen transporterar varor värda 5,1 miljarder dollar västerut varje dag, och varor för 4,5 miljarder dollar österut.
“Varje dag som fartyget förblir inkilat över kanalen ökar förseningarna i normala lastflöden. Många företag fortsätter att kämpa med trängsel i leveranskedjan och förseningar till följd av pandemin. Det råder ingen tvekan om att förseningarna kommer att spridas genom leveranskedjan och orsaka ytterligare utmaningar”, säger Jon Gold, vicepresident för leveranskedjor och tullpolicy i USA:s National Retail Federation till CNBC.
Fulla fabriker och tomma butiker
Ytterligare ett problem som förvärras av att Suezkanalen är avstängd är att det saknas tomma containrar, särskilt i Kina. Utan fungerande fraktkedjor kommer fabrikerna inte ha någonstans att göra av färdiga produkter, samtidigt som butikshyllorna börjar gapa tomma när varorna tar slut utan att lagren fylls på. Stoppets kostnad kommer alltså bäras av både producenter och konsumenter.
“Innan Suezkanalens störning förväntade vi oss att containersituationen skulle förvärras i april eftersom vi redan såg bristen på containrar. Denna kanalstängning kommer inte att hjälpa. Du kommer att börja se produkter staplas på fabriksgolv”, säger Brian Bourke, tillväxtchef på SEKO Logistics till CNBC.
Läs mer: Skepp på grund – blockerar hela Suezkanalen – Dagens PS
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.