Dagens PS

Stoppets kostnad: 3,5 miljarder i timmen

Ever Given
Containerskeppet Ever Given blockerar Suezkanalen. (Foto: AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 27 mars 2021Publicerad: 27 mars 2021

Fraktskeppet som blockerar Suezkanalen slår hårt mot världsekonomin. Stoppets kostnad är 400 miljoner dollar i timmen, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor i timmen. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

I tisdags fastnade ett gigantiskt containerfartyg, Ever Given, i Suezkanalen och blockerar framfarten, som Dagens PS tidigare rapporterat om. 

Stoppet kan pågå i flera veckor fruktar bolaget som sköter räddningsverksamheten, vilket kommer att bli dyrt för världsekonomin. Mycket dyrt.

Varor för nära 10 miljarder dagligen

För varje timme så kostar stoppet 400 miljoner dollar, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor, i förlorad handel. Beräkningen kommer från fraktdata och nyhetsföretaget Lloyd’s List, som uppskattar att Suezkanalen transporterar varor värda 5,1 miljarder dollar västerut varje dag, och varor för 4,5 miljarder dollar österut.

“Varje dag som fartyget förblir inkilat över kanalen ökar förseningarna i normala lastflöden. Många företag fortsätter att kämpa med trängsel i leveranskedjan och förseningar till följd av pandemin. Det råder ingen tvekan om att förseningarna kommer att spridas genom leveranskedjan och orsaka ytterligare utmaningar”, säger Jon Gold, vicepresident för leveranskedjor och tullpolicy i USA:s National Retail Federation till CNBC.

Fulla fabriker och tomma butiker

Ytterligare ett problem som förvärras av att Suezkanalen är avstängd är att det saknas tomma containrar, särskilt i Kina. Utan fungerande fraktkedjor kommer fabrikerna inte ha någonstans att göra av färdiga produkter, samtidigt som butikshyllorna börjar gapa tomma när varorna tar slut utan att lagren fylls på. Stoppets kostnad kommer alltså bäras av både producenter och konsumenter.

“Innan Suezkanalens störning förväntade vi oss att containersituationen skulle förvärras i april eftersom vi redan såg bristen på containrar. Denna kanalstängning kommer inte att hjälpa. Du kommer att börja se produkter staplas på fabriksgolv”, säger Brian Bourke, tillväxtchef på SEKO Logistics till CNBC.

Läs mer: Skepp på grund – blockerar hela Suezkanalen – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]