Tre veckor – så lång tid är väntetiden i genomsnitt för de 154 handelsfartyg som nu köar för att passera slussen vid Panamakanalen.
Stopp i Panamakanalen – 154 fartyg i kön
Mest läst i kategorin
Extremtorka i kombination med låga vattennivåer lamslår sjötransporterna genom den för världsmarknaden så viktiga Panamakanalen.
Det är CNBC som rapporterar om trafikstockningen av 154 kommersiella fartyg som väntar på att få korsa Panamakanalen.
“Det här kommer att bli värre innan det blir bättre”, säger en expert på marin sjöfart till den amerikanska nyhetskanalen, som konstaterar att köerna som nu ringlar långa av handelsfartyg drabbar USA hårt då 40 procent av den amerikanska containertrafiken går genom Panamakanalen varje år med last för totalt cirka 270 miljarder dollar.
USA är det land som är mest beroende i världen av Panamakanalen och den amerikanska exporten av råvaror och import till USA via containerbåtar svarar för 73 procent av handelsförbindelsens all trafik.
Sparar på vattnet vid Panamakanalen
Panama Canal Authority, PCA, som dirigerar genomfarten, har skurit ner på antalet fartyg som kan förboka transit.
Det är ett försök att minska trafikstockningen, som uppges vara orsakad av torka sedan i våras som gjort att vattennivåerna vid kanalslussen är extremt låga.
Situationen förvärrades i juli då Panamakanalens myndighet införde ytterligare vattenbesparingsåtgärder.
För handelsfartygen på väg mot hamnar i Gulf- och östkusten och som står i kö att få passera är väntetiden i genomsnitt 21 dagar, det vill säga tre veckor.
PCA kräver att de största fartygen måste bli 40 procent lättare innan de släpps igenom, vilket tvingar handelsfartyg att lossa containrar, ankra upp och beställa nya fartyg som tar över rutten.
50 miljoner liter vatten går åt vid varje passage
Varje gång ett fartyg passerar slussen går det åt 50 miljoner liter vatten och Gatunsjön, som förser Panamakanalen med vatten, uppges nu ha den lägsta vattennivån på fyra år.
Alan Baer, vd för logistikföretaget OL USA, säger till CNBC att rederierna kan tvingas använda andra rutter än Panamakanalen för frakter av gods.
“Med den ökande svårigheten att nå den amerikanska östkusten via Panamakanalen kan importörer behöva titta på om fartygen kan passera via Suez”.
Omvägen via Suezkanalen förlänger samtidigt fartygens transporttid med ytterligare en vecka.
Inom energisektorn har det delvis redan skett en omläggning av trafiken där tankfartyg, som transporterar raffinerade petroleumprodukter och LNG, undviker Panamakanalen, framgår det.
Läs även: Kanalen torkar ut – fartygen fast på andra sidan Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.