Dagens PS

Stena intresserat av nybyggt skrotningshotat kryssningsfartyg

Det nästan färdigbyggda lyxiga Kryssningsfartyget Global Dream II har hittills kostat uppemot 15 miljarder kronor att bygga, nu riskerar fartyget att skrotas då skeppsbyggaren gått i konkurs, men Stena är eventuellt intresserat av att köpa det stora fartyget.
Det nästan färdigbyggda lyxiga Kryssningsfartyget Global Dream II har hittills kostat uppemot 15 miljarder kronor att bygga, nu riskerar fartyget att skrotas då skeppsbyggaren gått i konkurs, men Stena är eventuellt intresserat av att köpa det stora fartyget. (Foto: MV Werften)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 07 sep. 2022Publicerad: 07 sep. 2022

Ett av världens genom tiderna största kryssningsfartyg värt nästan 15 miljarder kronor, kan komma att skrotas innan det gör sin jungfruresa.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kryssningsfartyget Global Dream II skulle kunna transportera 9 000 människor och har hittills kostat 1,2 miljarder brittiska pund, nästan 15 miljarder kronor, att bygga. Fartyget, som har 20 däck, en vattenpark inomhus och en lyxig biograf, står nu inför att säljas till skrot innan det ens gjort sin första resa, det rapporterar den brittiska tidningen Metro.

Skeppsbyggaren MV Werften var nästan klar med bygget av fartyget när bolaget i början av året ansökte om konkurs. Hittills har ingen köpare hittats till fartyget, vilket innebär att det riskerar att skrotas för återvinning av materialet.

Fartygen måste lämna varvet senast 2023

För att fartyget Global Dream II ska bli helt klart krävs en del mer arbete, och viss utrustning, men strukturellt är allt bra. Systerfartyget Global Dream ligger också ute till försäljning men kommer för närvarande inte att skrotas.

Båda fartygen finns på ett varv i Wismar, i Tyskland. Enligt MV Werftens administratör, Christoph Morgen, har varvet sålts till Thyssenkrupps örlogsenhet för bygge av militära fartyg. Det gör att de båda kryssningsfartygen måste ha lämnat varvet senast i slutet av nästa år.

Stena vill eventuellt köpa kryssningsfartyget

Fortfarande finns det ett visst hopp för Global Dream II då Stena eventuellt är intresserat av att köpa fartyget för den kinesiska kryssningsmarknaden. Men pandemin har slagit hårt mot kryssningsoperatörer. liksom mot  resten av den globala resebranschen.

På grund av den korta tidsfristen som ges för att få ut det stora lyxiga kryssningsfartyget från varvet i Tyskland är återvinning av fartyget i Turkiet en sista utväg som Christoph Morgen hoppas kunna undvika.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Stena i framkant – världens största hybridfartyg sjösätts 2024

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]