Ett av världens genom tiderna största kryssningsfartyg värt nästan 15 miljarder kronor, kan komma att skrotas innan det gör sin jungfruresa.
Stena intresserat av nybyggt skrotningshotat kryssningsfartyg
Mest läst i kategorin
Kryssningsfartyget Global Dream II skulle kunna transportera 9 000 människor och har hittills kostat 1,2 miljarder brittiska pund, nästan 15 miljarder kronor, att bygga. Fartyget, som har 20 däck, en vattenpark inomhus och en lyxig biograf, står nu inför att säljas till skrot innan det ens gjort sin första resa, det rapporterar den brittiska tidningen Metro.
Skeppsbyggaren MV Werften var nästan klar med bygget av fartyget när bolaget i början av året ansökte om konkurs. Hittills har ingen köpare hittats till fartyget, vilket innebär att det riskerar att skrotas för återvinning av materialet.
Fartygen måste lämna varvet senast 2023
För att fartyget Global Dream II ska bli helt klart krävs en del mer arbete, och viss utrustning, men strukturellt är allt bra. Systerfartyget Global Dream ligger också ute till försäljning men kommer för närvarande inte att skrotas.
Båda fartygen finns på ett varv i Wismar, i Tyskland. Enligt MV Werftens administratör, Christoph Morgen, har varvet sålts till Thyssenkrupps örlogsenhet för bygge av militära fartyg. Det gör att de båda kryssningsfartygen måste ha lämnat varvet senast i slutet av nästa år.
Stena vill eventuellt köpa kryssningsfartyget
Fortfarande finns det ett visst hopp för Global Dream II då Stena eventuellt är intresserat av att köpa fartyget för den kinesiska kryssningsmarknaden. Men pandemin har slagit hårt mot kryssningsoperatörer. liksom mot resten av den globala resebranschen.
På grund av den korta tidsfristen som ges för att få ut det stora lyxiga kryssningsfartyget från varvet i Tyskland är återvinning av fartyget i Turkiet en sista utväg som Christoph Morgen hoppas kunna undvika.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Stena i framkant – världens största hybridfartyg sjösätts 2024
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.